Så tenner vi to lys. Om Inger Hagerup og Vadsøs fineste vegg.

,

Så tenner vi to lys i kveld

To lys for håp og glede

Inger Hagerup

.

Jeg liker Inger Hagerups adventsdikt best.

Lengsel, glede, håp og fred.

Inger Hagerup var en utålmodig dame.

Hun ville videre.

Man kunne ikke stoppe opp eller gi opp.

Hun kunne aldri ha skrevet en tekst som «De nære ting.»

Jeg liker den også, det er ikke det.

Men jeg liker at Inger Hagerup bruker ord som lengsel og håp.

Det er ord som peker framover.

Derfor blir dette et advetsdikt for alle.

Både som har gleden hos seg og i seg akkurat nå, og de som har noe tungt å bære på.

Inger Hagerup skriver heller ikke om fred på denne lille jord der menneskene bor som en floskel. Hun var et glødende politisk menneske.

Jeg vil anbefale alle bokelskere å lese hennes selvbiografi i tre deler: Det kommer en pike gående, Hva skal du her nede? og Ut og søke tjeneste.

Og hennes sønn Klaus Hagerups hjertevarme bok Alt er så nær meg.

,

I dag tenner vi lys for håp og glede, Inger!

.

Inger Hagerup var ateist og trodde nok ikke på noe liv etter døden, men det hadde vært fint om hun satt der oppe et sted og kikket ned på alle som tenner lys for håp og glede i dag mens hun nøt et glas god rødvin og diskuterte politikk og religion med St. Peter.

Han hadde antakelig ikke kommet til orde.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Ege Denne
    Dec 04, 2011 @ 11:34:49

    Jeg ville nok ha elsket å høre på hva hun ville ha sagt om ting i dag ja 🙂
    Takk for tipset om bøkene, jeg leser så sjelden nå for tiden, men de vil jeg sjekke ut.

    God advent søndag og en god klem til deg 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

