Tirsdag! Atelierdag og Finlands dag. Og en liten sang som ikke har noe med saken å gjøre.

.

I dag skal jeg se fine bilder i atelieret. Det henger nok fremdeles en del framme etter utstillingen, og noen av damene er sikkert i gang med noe nytt.

Jeg har kjøpt to bilder også som jeg skal ta med hjem i kveld. Det er hyggelig å kjøpe bilder av damene jeg maler sammen med.

Men først og fremst skal jeg male.

Et bilde jeg håper skal bli en dåpsgave til en liten gutt.

Men før jeg går rekker vi et godt dikt og en liten sang:

I anledning Finlands selvstendighetsdag får dagens dikt bli et lite utdrag fra Tove Janssons «Hvem skal trøsteKnøttet«:

Då fløg en vind från havet in
med lockande musik,
en mumrik spelar på sin fløjt
i sømnig sommarvik,
nån kappsck har han aldrig haft
och aldrig trånga skor,
han vandrar på den grøna äng
där inga sorger bor.
Men vem ska trøsta Knyttet
och førklara att en sång
är bättre än en kappsäck
ifall vägen är før lång…

Vi tar med et lite Snusmumrikkensitat også:

«Jeg forstår. Alt blir vanskelig når man vil eie ting, bære dem med seg og ha dem. Jeg bare ser på dem, og når jeg går min vei, har jeg dem inni hodet mitt og kan drive på med morsommere ting enn å bære kofferter.»

.

Den lille sangen er hverken finsk eller dansk.

Ikke har den noe med advent eller jul å gjøre heller.

Den er bare en sang jeg er glad i.

Den er fra 60-tallet, men jeg tror ikke jeg oppdaget den (eller Donovan) før tidlig på 70-tallet.

Minst ei jente blant publikum liker tydeligvis også både sangen og utøveren.

.

,

Sånn.

Nå er jeg klar til å dra i atelieret.

Der er det nok noen å føre gode samtaler med.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. olafhusby
    Dec 07, 2011 @ 08:25:48

    Den sangen er evig, og fra lenge før TV og youtube.

    Svar

Legg igjen en kommentar

