Snø er helt ok. Og om det danske sprog og planeten jorden.

,

kl 6–12 Snø.  Gjelder for: kl 6–12 -2° 1,2 – 3,3 mm Svak vind, 3 m/s fra vest-nordvestSvak vind, 3 m/s fra vest-nordvest
kl 12–18 Snø.  Gjelder for: kl 12–18 -3° 0,6 – 3,6 mm Lett bris, 4 m/s fra nordvestLett bris, 4 m/s fra nordvest

,

Jeg tror jeg vet hvorfor jeg bare kan dikte om høst.

Og i hvertfall ikke om snø.

Det er for langt å strekke seg!

Dette er en av de mest fantastiske sangene jeg vet om.

,

,

Og så er det Halfdan Rasmussen.

I original språgdragt denne gangen i anledning min forsiktige kampanje mot dubbing av danske barneserier og for det danske sprog sånn i alminnelighet:


Snefnug

Kom, lille hvide snefnug,

og sæt dig på min pande.

Fortæl om alle stjærnerne

og alle jordens lande.

.

Kom, lille hvide snefnug,

og hils på mine hænder.

Fortæl mig hvor du kommer fra

og hvor din rejse ender.

.

Kom, alle hvide snefnug

og læg jer her på bakken,

så jeg kan gi min storebror

en snebold midt i nakken.

,

Og Helge Rode.

Like dansk!

For over hundre år siden:

,

Der er ingenting i verden så stille som sne

Der er ingenting i verden så stille som sne,

når den sagte gennem luften daler.

dæmper dine skridt,

tysser, tysser blidt på de stemmer,

som for højlydt taler.

,

Der er ingenting i verden af en renhed som sne,

svanedun fra himlens hvide vinger.

På din hånd et fnug

er som tåredug

Hvide tanker som i dans sig svinger.

,

Der er ingenting i verden, der kan mildne som sne.

Tys, du lytter, til det tavse klinger.

O, så fin en klang,

sølverklokkesang

inderst i dit hjerte ringer.

.


                        

Reis til planeten jorden , sa geografen. Den har et godt navn på seg.

Antoine de Saint- Exupery

Fra Den lille prinsen.

.         

Ok, nå handlet dette innlegget plutselg både om diktning, vidunderlig musikk, snø og min begeistring for jorden og det danske språket.

Jeg er redd den røde tråden snødde ned.

Vi finner den til våren!

Men for å avrunde med det danske språket; prøv denne.

Det er ikke vanskelig !

  


                        

                        

Legg igjen en kommentar

