Om dagens handletur som ikke ble helt som planlagt. Og en engel, en krakk og noen ekstra gode kaker.

Jeg tok en liten pause fra speiderkafeen for å ta med Ole Jakob på litt julegavehandel.

Det ble ingen julegaver.

Først oppdaget jeg at de solgte juletrær og kanskje bare skulle selge en dag til.

Og så er denne bruktbutikken vår der jeg alltid suges inn.

Dagens kupp på Det Hvite Hus  ble denne engelen,  som er en David Frykman– engel. Det er vel å merke ikke en original trefigur. Men det er den søteste engelen jeg har sett.

,

,

Og så fant jeg en rundmaget brun mugge som skal bli sausemugge. Det har jeg lett etter lenge.

Og et sett med enkle, fine kakegafler med hvitt skaft.

,

Jeg kjøpte en kjøkkenkrakk også. En god gammedags en.

En trofast sliter som er blitt brukt både til å sitte på og stå på. Og så har den blitt slitt og har fått et nytt strøk med maling.

Mange ganger.

Den har nok aldri hatt plass i finstua. Og den har sikkert ikke vært en møbel som har blitt vist fram. Ikke engang da den var ny.

Men jeg tror at de som har eid den har vært glad i den.

Nå er den brun og beige og ser sliten ut.

Sånn skal den få lov å være. Det var det jeg falt for. En omgang med såpe og vann skal den få, og så skal den få et nytt hjem på spiserommet mitt.

Den er en krakk som helt sikkert kunne fortalt mye om livet i huset til familien sin hvis den hadde kunnet snakke.

Om advent og jul hadde den nok hatt spesielt mye å fortelle.

Den har kanskje vært brukt av barn som har trengt den for å nå opp til kakeboksen med småkaker, eller for å lurkikke på julegaver som de voksne har prøvd å gjemme unna. Kanskje har det stått en liten gutt på den og bakt pepperkaker sånn som Ole Jakob gjorde i går på min andre krakk fra Det Hvite Hus. Kanskje har mor stått på den for å nå opp til gardinstanga med de nyvaskede gardinene,

og far for å feste stjerna i toppen av treet.

Kanskje det var årets høydepunkt ?

Og når den gamle nissen kom fra Nordpolen med gaver til husets barn var det kanskje på denne krakken han fikk sitte og hvile de slitne beina  sine mens han delte ut pakker?

Krakken fikk ikke bli med hjem i dag fordi juletreet tok all plassen i min sigersønns bagasjerom.

Så nå står den på bakrommet hos Per.

Men den skal få komme hjem til jul.

Jeg trenger den når jeg skal pynte juletreet.

,

Sånn ble den handleturen.

.

Etter det var det på tide å komme seg tilbake til speiderne.

Og kakene.

Ole Jakob hadde gledet seg til at pappa skulle komme for da ville han kjøpe en av Kaspers gode kaker med godteri på. Heldigvis var det noen få igjen da vi kom tilbake.

De kakene skal det komme et eget innlegg om litt seinere.

.

Nå er det stille i bestemors hus.

En litt sliten gutt har dratt hjem til pappa og har seg nok en liten ettermiddagsblund.

Og nå skal bestemor ha kaffe!


2 kommentarer (+add yours?)

  1. Trackback: Julestri? Langt i fra. Førjulshygge! « Annebloggen
  2. Trackback: Morgenkaffen. Formiddagskaffen. Kaffe sånn generelt. Og litt om bruktkupp, spiserommet mitt og fint besøk. « Annebloggen

Legg igjen en kommentar

