God morgen. En litt trøtt morgen. Om flyforsinkelser, gjenglemte mobilladere, fint besøk og en gammel baker.

Alvin og mammaen har vært i barnedåp, og bestemor skulle sitte barnevakt for Ole Jakob mens pappa dro på flyplassen for å hente dem.

Med sisteflyet.

Kvart på ett-flyet.

Det er bare det at man egentlig aldri kan være helt sikker på når det flyet lander.

Noen ganger lander det halv ett.

Og noen ganger kvart på to…

Det er litt av sjarmen med å bo her.

Synes noen.

.

Min svigersønn som er fra Kristiansund-traktene spanderte nydelig bacalao på svigermor i dag og inspirert av det valgte vi å tilbringe resten av kvelden sammen med Gordon Ramsey og Eivind Hellstrøm.

Men først fikk vi et trøtt gull til sengs. Han hadde sovet sein ettermidagslur og var voldsomt opplagt på den tiden han vanligvis legger seg. Da trøttheten etter hvert kom sigende, bygget han hus av puter og prøvde ulike hvilestillinger før han innså at senga er helt ok.

«Når du våkner er mamma kommet hjem«, sa jeg da vi var ferdig med nattaeventyret og han lå på puta si.

«Ja!» sa han glad, «da har ho laderen sin!»

Ole Jakob er opptatt av tekniske dippedutter og har nok vært bekymret for mamma som hadde reist til Trøndelag uten mobilladeren sin.

.

Trøtt eller ikke trøtt, jeg må rydde litt før jeg går på jobb.

For i dag kommer Vemund som er hjemme på juleferie og vil glede sin gamle reservetante med litt kvalitetstid.

Og Ole Jakob ga meg klar beskjed da jeg fortalte at Vemund skulle komme på besøk til meg:

«Da må du rydde i huset ditt bestemor.»

Jeg vet ikke om det er det at han synes at jeg har det veldig rotete, eller om han vet at når det kommer fint besøk så pleier man å rydde.

Vemund er et ordensmenneske, det er han.

Men jeg tror nok at han er mest opptatt av at det er kake.

Mye kake.

Og at han slår meg i Geni.

Det gjør han nok.

.

I disse kaketider, og siden Inger Hagerup har en naturlig plass i bloggen min nå i adventen, tar vi dette diktet i dag.

Det er et trist dikt.

La det være en påminnelse om at det bør være en balanse mellom antall kaker man har tenkt å bake og antall gjester man har tenkt å be.

Det er ikke alle som har en Vemund på gjestelista i jula.

.

Det bor en gammel baker.

Det bor en gammel baker
på en bitte liten øy.
Han er så lei av kaker
og krem og syltetøy.
Men han må sitte likevel
og spise sine kaker selv.
For han bor helt alene
på en bitteliten øy.

Når små og store båter
går dampene forbi,
da sitter han og gråter
i sitt varme bakeri,
og spiser loff og fattigmann,
for ingen kunder går i land.
Og han er helt alene på
på en bitte liten øy.

Det var en gammel baker
på en bitte liten øy.
Han åt for mange kaker
med krem og syltetøy.
Forleden dag så satt han død
midt i en haug av wienerbrød.
Og nå bor ingen baker
på en bitte liten øy.

Legg igjen en kommentar

