Julestri? Langt i fra. Førjulshygge!

I dag har jeg faktisk fått handlet julegaver.

Og vasket et skap.

Og fått hjem vinterveden.

Og snart skrevet et klassejulebrev.

Og så har jeg hentet hjem krakken jeg fortalte om her. Den søte lille lysestaken som står oppå den var Pers lille julegave til meg. Det er sånt jeg jeg liker med Det Hvite Hus!

.

.

I kveld skal jeg mest kose meg.

Speiderne har tatt juleferie (stort sett), og jeg har en uvant frikveld.

En frikveld som til og med er kvelden før en fridag.

Jeg har en skvett rødvin stående og av den skal jeg lage meg et krus hjemmelaget gløgg. Jeg har kardemommefrø, nellikspiker og kanelstang i krydderskapet.

Ok, da mangler vi  vel egentligbare et godt dikt, en liten sang og et fint bilde?

Diktet er er litt trist.

Men det er en fin påminnelsen om hvordan man ikke bør bruke førjulstiden.

.

Den annsamme,

Han har ikkje stund til å stogge
og ikkje tid til å sjå.
Menneske som han møter
dei ansar han aldri på.

Mangt har han å rekkje over.
Det gjeld um å fara fort.
Mykje var det å gjera.
Det auka dess meir han fekk gjort.

Så lid det til endes med dagen.
Han står der, studd over stav
og spør: Kva har livet gjeve
og kvar har det vorte av?

Slik jaga han gjennom livet
utan å få det fatt.
Ei glede sprang etter på vegen
men nådde han aldri att.

Jan Magnus Bruheim.

.

En liten sang:

,

Et fint bilde!!
.
Er ikke dette fint kanskje?
.

Dåpsgutten.

4 kommentarer (+add yours?)

  1. kaiaheia
    des 13, 2011 @ 22:08:25

    Flott dikt, Anne!!
    Tusen takk for fin blogg!!!

    Svar

  2. Ege Denne
    des 13, 2011 @ 22:35:53

    Den lysestaken er jo ett skikkelig klenodium jo 🙂
    Søtt dåpsbarn, det er ikke alle som er sååå strålende 🙂

    Svar

    • annebloggen
      des 13, 2011 @ 22:40:23

      Jeg syntes også deta var en fin lysestake! Og jeg tror den er ganske gammel. Som trofast kunde får jeg av og til sånne ting når jeg kommer for å betale:-)

      Svar

Legg igjen en kommentar

