Jul nå. Nesten. Om hårfargekjøp, fotballegger, julepost, en god idé og litt annet.

I dag kom jeg på at en av grunnene til at stressnivået mitt er lavere i år enn tidligere år er at jeg har latt være å spore pakkene jeg har sendt.

Kanskje kommer de fram til jul, kanskje ikke.

Hvis ikke blir de fine romjulsgaver.

Gavene er ikke det viktigste.

Min datter skulle fortelle Ole Jakob om julaften. Han husker sikkert ikke så mye fra fjorårets feiring.

Det var helt greit med god middag, pakker, kaker og julebrus. Men da hun fortalte at han skulle få sovne på sofaen sa han lykkelig: «Ja! Da blir æ glad!»

Da får han være sammen med oss helt til han sovner.

Det er viktig!

.

Egentlig skulle jeg fortelle om noe helt annet. Det handler litt om det å være en ripplemaker og litt om det jeg har sagt før om ungdommen nå til dags.

Det var ikke noen stor ting, men det gjorde meg i godt humør.

I går var på Cubus for å kjøpe disse kjedelige tingene vi damer trenger til jul: Hårfarge og strømpebukser og shampo og sånt.

Jeg fant ingen ting. De hadde ikke de strømpebuksene jeg pleier å kjøpe og jeg hadde ingen formening om hvilken hårfarge jeg burde kjøpe. På vår Cubus-butikk jobber det mest unge jenter, spesielt når det er skolefri. Alle (uten unntak) er hyggelige og vennlige. Men når man er femti (enogfemti) og har sølvgrå ettervekst og fotballegger som man vil at strømpebuksene skal skjule ( og er litt sliten), kan det være greit med en voksen og erfaren ansatt.

Det var ingen voksne, erfarne ansatte der, så jeg henvendte meg til av de unge jentene: «Jeg trenger litt hjelp. Har du greie på hårfarge? Og strømpebukser?»

«Det har jeg.» Svarte hun. «I hvertfall litt. Bare kom. Men du må ta av deg lua så jeg får se.» «Det er litt ujevn farge på håret ditt nå«, sa hun etter å ha gransket det litt.» Men denne er nærmest den fargen du har mest av. Den kler du veldig godt». Og så fant vi strømpebukse. Jeg forklarte hvorfor den ikke måtte være gjennomsiktig og hun fortalte at hennes mor også hadde tykke legger, men var stolt av det. «Men man får jo ikke tak i støvletter?» klagde jeg. «Nei det gjør ikke mamma heller», sa hun smilende.

Jeg skal søren meg også begynne å være stolt av leggene mine. De er noe for seg selv. Og så får jeg gå med sko med knyting og nedbrettede gummistøvler. Det kan være mitt varemerke.

I dag var jeg oppom Cubus en liten tur igjen for å kjøpe noe jeg hadde glemt. Min ekspeditrise fra i går var der. «Å hei!» sa hun glad – som om vi var gamle venner. «Fikk du farget håret? Får jeg se? Så fin du ble!»

Det synes jeg også.

Jada, jeg vet at mange sier at god service burde være en selvfølge. Men det er forskjell på god service og det lille ekstra.

Den unge Synne ble i aller høyeste grad en ripplemaker både i dag og i går. Cubus er ganske trauste greier. Det er vanligvis ikke en sånn butikk man kommer ut fra i veldig løftet humør. Nå har jeg gjort det to dager på rad, og selvfølgelig er jeg da ekstra blid og hyggelig overfor den neste personen jeg møter.

Det skulle vært et sentralt sted der man kunne skryte litt av folk. Man kunne hengt opp lapper på kjærlighetsmuren for eksempel.

Så kunne man gått dit og lest hver gang man er irritert på postverket og bli i godt humør igjen.

.

Sånn:

.

I kveld får jeg hyggelig besøk.

Før det skal jeg til damen jeg er støttekontakt for en liten tur.

I morgen er det lille julaften.

Det er nesten den beste dagen i jula. Og jeg har til og med fri!

.

1 kommentar (+add yours?)

  1. astridterese
    des 22, 2011 @ 17:39:10

    Så hyggelig å lese om den gode servicen du fikk på Cubus. Sånn er virkelig noe å bli glad av! Jeg jobber jo selv i et serviceyrke og prøver å være bevisst på at det betyr mye hvordan jeg behandler lånerne. Men det er godt med en påminnelse innimellom!
    Jeg kan også fortelle deg at du har gjort meg glad mange ganger dette året med de flotte kommentarene du legger igjen på bloggen min!

    Jeg ønsker deg en velsignet julehøytid og et fredfullt nytt år!
    Klem fra Astrid Terese

    Svar

Legg igjen en kommentar

