Lille julaften.

.

,

Jeg har fri i dag og har startet rolig med å skrive ferdig julebrev.

Etterpå skal jeg til byen med Ingrid og guttene og  handle mat.

Så skal nisser og julegardiner fram.

De siste gavene skal pakkes.

Treet skal pyntes.

Og så er det jul!

.

Jeg pleier å nyte et glass sherry (bare ett) og noen småkaker på lille julaften.

Til Grevinnen og Hovmesteren.

Når treet er pyntet.

Ingrid og Vemund er enige om det er det endelige beviset på min langt fremskedne alder, men egentlig har jeg gjort det i alle år.

Min mor gjorde det.

Jeg tror hun likte lille julaften bedre enn julaften. Hun mistet sin mor da hun var syv og jeg tror ikke hun hadde så gode juleminner med seg hjemmefra. Både hun og pappa gjorde alt for at vi skulle ha en fin jul i vår familie.

Og det hadde vi!

Men vi ungene oppdaget etter hvert som vi ble eldre at mamma av og til kunne ha noe trist over seg på julaften.

Det er vanskelig å ha noe tungt å bære på når alle andre rundt en er så voldsomt glade.

Det er ikke alle som gleder seg til jul.

Det kan være greit å huske på det.

Lile julaftens kveld er en kveld for stille ettertanke og ro.

Før det braker løs.

Jeg er heldig.

Jeg gleder meg til jul!

.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Ege Denne
    Dec 23, 2011 @ 14:41:01

    Er det snø der?
    Her er nesten alt på fjellet borte 😀

    Svar

  2. annebloggen
    Dec 23, 2011 @ 15:26:50

    Neida. Bare juks. Bildet er tatt for flere uker siden.

    Svar

Legg igjen en kommentar

