God jul alle sammen!

.

God jul alle sammen!

Kaffen er klar.

Og jeg har snakket med Ole Jakob som spurte: «Hva heter den der?»

Bestemors telefon er ikke så avansert at jeg kunne se, så jeg måtte svare ærlig at jeg ikke visste hva den der het.

Det viste seg at han mente en sånn den der:

Og at mammaen heller ikke visste. Det var derfor han ringte meg. Det er sånn bestemødre skal fungere. Det mamma og pappa ikke vet må bestemor vite. Det er litt av et ansvar!

Det er en smellbonbon lille venn.

Ole Jakob får mange pakker i kveld. Mange store pakker og mye som han ønsker seg.

Og så skal han få se tegnefilm og være lenge oppe.

Han gleder seg.

I går hadde han fortvilet prøvd å overbevise mamma og pappa om at alle de morsomme tingene kunne gjøres på den lille julaftenen og ikke bare på den store.

Det er mye man skal erfare og lære når man er to og et halvt.

Det er mye man skal erfare og lære når man er enogfemti også forresten.

Mye!

.

Denne adventen har jeg lært og erfart at man kan forberede jul uten å bli sliten.

At man ikke skal kimse ad tomme dorullkjerner,

mye om språk.

at briller blir ødelagt når man tråkker på dem,

og at jeg bør være stolt av leggene mine.

.

At noen ting kan være anderledes enn man alltid har trodd. Ikke dårligere. Bare helt anderledes.

.

Og at jeg er heldig som har den familen og de vennene jeg har. Heldig som bor i denne fredelige lille byen med frisk luft og mørketidslys over fjorden. Heldig som sjelden er syk.

Ok, dette siste visste jeg nok fra før også.

.

Nå skal jeg koke skinke til frokosten i morgen og pusse glassvinduene på ovnen.

Så skal jeg koke mere kaffe.

I dag skal jeg ikke steke kalkun. Det blir litt rart.

Men i kveld byr de unge på lammestek og hjemmelaget is  med bær.

Jeg gleder meg !

1 kommentar (+add yours?)

  1. olafhusby
    Dec 24, 2011 @ 11:34:22

    Jeg vil gjerne ønske deg ei god jul! Nå har julefreden har senket seg her hos oss også. Det har vært morsomt å følge bloggen din som forteller om livet i nord. Vi høres vel til neste år også!

    Olaf

    Svar

Legg igjen en kommentar

