Juletrefest!

I dag skal vi lage juletrefest!

Det pleier å være hyggelig.

Det blir det nok i dag også.

Det er bare det at vi fikk litt sein beskjed og at de aller fleste butikkene er stengt i dag.

Vi har ikke akkurat full kontroll.

Men vi er da speidere.

Vi er flinke til å improvisere.

Alltid beredt!

.

.

I min barndoms hjembygd pleide det å være tre juletrefester.

Skolejuletrefesten var den beste. Det var så hyggelig der i det største klasserommet på den gamle barneskolen fra 1915. Vi ungene hadde pyntet med lenker, laget juletrepynt og øvd inn underholdning.

Alle hadde med kaker, vi fikk julebrus og nissen kom med poser. Alle var der. Alle lærerne også. Men ikke bare de med tilknytning til skolen. Vi var ei lita bygd den gangen før den store utbyggingen. Arrangementer som 17. mai og juletrefester var for alle.

Så var det søndagsskolejuletrefesten. Den var litt kjedeligere. Det kom ingen nisse og vi fikk servert kringle. Men så var det alltid en flannellograffortelling og det var fint.

Den tredje juletrefesten ble en ny tradisjon etter at det ble bygget et menighetshus. Det var det dårligste festen. Ikke fikk vi synge på låven sitter nissen, ikke var det lov til å løpe, og så var det en sånn underlig, vond lukt i lokalet. Den satt i i årevis. Jeg aner ikke hva det var.

Men uansett var jultrefest stas. Det var en mulighet for å vise fram de fine kjolene sine ( jeg arvet fra mine to kusiner i Amerika, og hadde mange) og ordne håret ekstra fint. Noen ganger pleide min mor å lage korketrekkerkrøller på meg ved hjelp av papirpapiljotter som jeg måtte sove med over natta for at det skulle sitte. Da følte jeg meg fin!

Jeg var en sjenert og forknytt unge og var aldri med på den verste herjingen rundt juletreet. Jeg var en av de få som aldri fikk skjenn og var veldig stolt av det. Jeg gikk helt sikkert glipp av mye moro!

Men jeg elsket å gå rundt juletreet og synge.

Det gjør jeg fremdeles.

Det er noe spesielt ved det å synge sammen.

.

Det blir nok helt sikkert en fin juletrefest i dag også.

Legg igjen en kommentar

