Ole Jakob på bytur. Og litt om Einar Skjæraasen og gode lærere.

Å ha med Ole Jakob på bytur er alltid hyggelig!

Vi var på kaffefé, møtte tante Mia og Jon Vegard, kjøpte bursdagsgaver og var innom Det Hvite Hus. Ole Jakob oppdaget til sin store glede at han ikke er redd for vifta i taket lenger og det formidlet han gledesstrålende til Per da han kom inn i butikken. Motorsykkelnissen som kan synge og kjøre sto oppå et skap nå, og Ole Jakob klarte å starte den ved å rope GOD JUL veldig høyt til den!

Og så handlet vi: En bok til 75 kroner som skal bli bursdagsgave, en biografi om Einar Skjæraasen til 30 kroner, en Ole Brumm-bok til til 15 kroner, en Lena Anderson-bok til 5 kroner og en bitte liten lysestake til 5 kroner.

Det ble 100 kroner til sammen.

Sånn er det aldri i andre butikker.

Boka om Skjæraasen har jeg begynt på. Den er skrevet av sønnen hans og ser ut til å være en av disse hjertevarme biografiene skrevet med respekt og kjærlighet. Jeg liker det sånn!

Og så skriver Magne Skjæraasen godt. Hør hvordan han beskriver en av sin fars folkeskolelærere:

«Han skaffet nye bøker- fra hver bok steg det en festlukt av trykksverte og spenning. Han klatret freidig og fantasifullt over pensumenes snevre gjerder. Frem fra Norgeshistorien og bibelhistorien steg levende mennesker. Han kunne lage Snorretimer så rufsete og ville vikinger sto i skolestua i hjelm og brynje og var nære og samtidige. Han kunne skape Wergelandstimer så de hørte det varme dikterhjertet slå. Til sangtimene kunne han ta med seg fela og la dem erobre verden med Ole Bull og la dem kjenne spillemannssinnet i Myllarguten.»

Sånne lærere vil jeg at barnebarna mine skal ha!

,

,

.

Og briller er bestilt. Damen hos optikeren (som også er min nye nabo), mente bestemt at jeg skulle ha det morsomme innfatningen og ikke den nøytrale.

 

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Ege Denne
    Dec 31, 2011 @ 03:32:27

    Jeg må få meg en brukthandeltur 😉

    Godt nytt år 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

