Jula varer ikke helt til påske. Om bursdagsfeiring, hverdager og Goethe.

Jula er over.

I kveld har vi hatt bursdagsmiddag i Blåbærveien og spist de siste krumkakene.

Vi har spilt spill også. Jeg tapte, men jeg klarte meg bra i går!

Nå er det stille i huset.

Telysene jeg tente før gjestene kom har begynt å blafre.

Det vært en fin jul. En jul med familie og venner, alt for mye kaffe og alt for mye kaker, spillekvelder, gode samtaler og mye glede.

Og så har det vært en jul nesten uten stress.

Nå vet jeg at det går an.

Akkurat nå har jeg lyst til å hvile i den deilige opplevelsen av stille ro og samstemthet.

Men i morgen er det en ny arbeidsdag og noen whatifer og burdehagjorter og kanjeghaglemter har våknet til liv og hopper og spretter rundt i julefreden min som unger på juletrefest.

Sånn er det.

Vinterdvale er for bjørner.

Her får man brette opp ermene og komme i sving igjen.

Hverdager er ikke så ille de heller.

.

Men kvelden er ennå ung.

Det er tid til å følge Goethes råd om et godt dikt, en liten sang og et fint bilde.

Dette diktet kan passe i dag.

.

PRIVAT HUSKEREGEL

Du skal ikke klistre fine øyeblikk
opp på veggen i tankene
og forgylle dem med lengselen din.
Du skal kjøre spettet
hardt innunder arrete hverdager
og vippe dem opp.
En etter en.

 Det er derfor
livet har deg på mannskapslista.

  Kolbein Falkeid

.

Og så en liten sang som ikke har noe som helst med hverdager å gjøre.

For å skape litt balanse og lulle whatifene og burdehagjortene og kanjeghaglemtene i søvn igjen.

Bildet har jeg malt selv.

Det heter gleden.

.


1 kommentar (+add yours?)

  1. olafhusby
    Jan 01, 2012 @ 20:57:15

    Godt nyttår og takk for året som har gått. Det har vært interessant å følge med hva som skjer der nord. Jeg fortsetter å henge med framover, og bidrar med et helt annet bloggprosjekt i 2012.

    Olaf

    Svar

Legg igjen en kommentar

