Om snø, mørketidslys og jobben min.

.

Vi hadde hvit jul.

Så vidt.

Men julesnøen kom for alvor i mellomjula og nå er den lille byen vår på sitt vakreste med rare lilla, oransje og nesten lysebrune farger over fjellene og et mykt, kritthvitt teppe som dekker terrenget og bidrar til litt lys.

Midt på dagen vel å merke.

Ikke nå.

Nå er det mørkt.

Det er også fint.

.

Den første arbeidsdagen i det nye året er over.

I barnehagene her betyr det planleggingsdag. En hel dag med møter, refleksjon, samtale, diskusjon og planlegging.

Jeg har notert flittig i dag.

Alt jeg har kommet på underveis i møtene:

Husk å sjekke.

Husk å ringe.

Husk å avtale.

Husk å kjøpe inn.

Husk å levere…

Jeg kommer ikke til å kjede meg på jobb med det første.

Men det er godt å være i gang igjen.

I morgen inntar ungene barnehagen igjen og det blir liv og latter i rommene.

På kontoret også.

Noen kommer til å komme for å få klem. Noen for å forære meg tegninger.

Og en to-åring kommer til å slette et viktig dokument fra pc-en min.

Mens jeg henter meg en kaffekopp.

Han følger med!

Jeg må venne meg til å lagre før jeg henter kaffe.

,

Roger Sivoll var en førskolelærer som klarte å sette ord på dette fine, rare yrket. Han døde dessverre for noen år siden, men etterlot seg to nydelige små diktbøker: Blant unger og Blant enda flere unger.

Det arbeides i bydel 14

Mens noen sitter i sitt utvalg
og diskuterer navn
på en lokal veistump

sitter jeg ved matbordet
i en barnehage
og hører på en krangel
om hvor mange bein
et menneske har
hvis det har tre
romper.

,

Tenkning

Så sitter en plutselig der og tenker på
om en må vite hva en gjør
for å ha tru på det en gjør
eller
i hvertfall ha tru på at en veit hva en gjør,
eller om det er nok
at en gjør det en trur en veit å vite
-og ofte strander det allerede her,

men så kommer en unge
duftende med tung bleie,
så gir det seg sjøl

Roger Sivoll

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Beate
    Jan 02, 2012 @ 19:19:57

    Hei, jeg oppdaget bloggen din ved en tilfeldighet og har lest litt i den nå, mens min tv er opptatt…..En sønn ser fotball =) Jeg er ingen regelmessig blogg-leser, i det jeg syns mange av dem litt «intetsigende» desverre. Men din leste jeg med undring over at enkle ord og betraktninger rundt hverdag og fest kunne fortelle og gi så mye. Du er nok en klok dame. Og jeg kommer til å lese mer i den. Takk =)

    Svar

Legg igjen en kommentar

