Morgenkaffen. Formiddagskaffen. Kaffe sånn generelt. Og litt om bruktkupp, spiserommet mitt og fint besøk.

.

Min mor  var en systematisk dame. Og selv om hun var hjemmeværende da jeg var lita, drakk hun ikke kaffe sånn i hytt og pine.

Først var det morgenkaffe. Før frokost.

Og så var det formiddagskaffe når husarbeidet var gjort.

Og så var det ettermiddagskaffe.

Før middag. Fordi vi ikke spiste middag før pappa kom hjem fra jobb kvart over seks ville ettermiddagskaffe etter middag ha sammenfalt med kveldskaffen.

På onsdager og lørdager fikk vi ungene være med på kveldskaffen vi også. På onsdager var det underholdningsprogram på TV og vi fikk være litt lenger oppe. Da vanket det formkake og gul saft. Det var stas.

Jeg trenger hverken faste tider, underholdningsprogrammer eller god samvittighet for utført husarbeid for å drikke kaffe.

Jeg drikker kaffe når jeg har lyst på kaffe og tid til å drikke den.

På rolige søndager betyr det ganske mange kopper før jeg går til støttekontaktoppdrag klokka to.

Overgangen mellom morgenkaffen og formiddagskaffen blir gansek flytende.

To av koppene har jeg drukket her på det lille spiserommet mitt:

Da vi var en famile på fire, spiste vi alle måltider der. Nå er det ikke like ofte i bruk. Men i går spiste vi grøt der!

Bordet var en av de aller første tingene jeg kjøpte på Det Hvite Hus. Det må være minst femten år siden. Benken og den brune krakken har jeg kjøpt der i høst og fortalt om før.

Teppene, duken, putene og dukkene sydde jeg den gangen døgnet hadde flere timer og de svarte krusene er fra vår naboland Russsland.

,

         

,

Nå har jeg fått besøk.

Fint besøk!

Ole Jakobs pappa er snill og måker parkeringspassen for svigermor. (Jeg må huske å spørre om den ugla…) Og nå sitter gutten og ser på Mikke Mus Klubbhus. Det er en glatt og meget pedagogisk serie som jeg tror ville fått gamle Walt til å vri seg i grava. Men Ole Jakob liker det. Og i og med at mamma og pappa bare har nrk hjemme, er det ingen fare for at gutten skal bli TV-slave.

Jeg tror jeg skal ta meg en kopp kaffe til mens han koser seg.

Så kan vi spille spill etterpå.

Legg igjen en kommentar

