Lys i mot mørketida! Og om en liten gutt som liker yoghurt.

I morgen kommer elektrikeren.

Etter oppussing i forfjor har jeg noen ledninger som henger og slenger og to lamper uten lys.

Den ene er den fine, store, hvite IKEA-lampa som skal kaste lys over spillebrett og spørrekort når vi spiller Geni. Og hjelpe oss til å se forskjell på de rosa og de orange spillebrikkene.

Trine har truet med å begynne med hodelykt når vi spiller.

Og så var det tinekabelen.

Jeg ble uten vann i fjor også.

Jeg har ventet i ett og et halvt år.

Sånn cirka.

Ikke på vannet vel å merke, og ikke på akkurat denne elektrikeren, men på elektriker generelt.

Jeg har ringt

og de har sagt:

«Jada, vi kommer i morgen«, «Husker du hvem du snakket med?«, «Å , ja det var deg. Beklager, det har vært litt travelt . Vi skal komme og se på det i neste uke».

Og så er de så hyggelige og blide at jeg ikke klarer å bli sur.

Eller bestemt.

De hadde sikkert mye å gjøre. Og det er bra at det bygges i den lille byen vår.

Og så var det det at det ble jul, og etter jul glemte jeg å ringe tilbake. Så kom våren og den lyse, fine Vadsøsommeren og behovet for lys og tinekabel ble mindre presserende.

Høsten og førjulsvineren var ikke så kald, og jeg fant en vaklevoren gammel bordlampe som kunne lyse på spørsmålene om hvem som har malt Vinternatt i Rondane og hva som er den miste verdensreligionen. Og så lot vi bare være å bruke den rosa og den orange brikken samtidig. Grønn og rosa og lilla klarer i å skille fra hverandre selv i mitt stuelys.

Men så frøs altså vannet igjen.

Og jeg ringte Rørguttan.

Og den ene rørgutten ringte elektriker som lovte å komme i løpet av uka.

Og som holdt ord.

Fredag morgen snublet han seg fram mellom halvsovende speidere og fikk et overblikk. Og i morgen kommer han!

Til helga er det lys i lampa, Trine!

.

Det er ikke de store tingene…

.

Tidligere i dag skrev jeg at denne dagen skulle bli et fint minne i morgen.

Det blir den.

Jeg har slappet av, spilt ludo med damen jeg er støttekontakt for, fått telefon fra elektrikeren og hatt middagsbesøk.

Ole Jakob spiste mye bær med mye yoghurt på.

Han liker yoghurt naturell akkurat like godt som han liker yoghurt med sukker i.

Det er noe med det å se på et barn som koser seg intenst og lenge sånn som han gjorde der han satt i det han bestemt mener er Trine sin stol iført et rutete juleforkle og med bjørnebær rundt munnen mens han så på film.

Helt avslappet og helt lykkelig.

Det synet er et godt minne.

Jeg håper at han også kommer til å huske de små gledene når han vokser opp.

Jeg tror det. Han forteller ofte om ting som har skjedd for lenge siden og som vi andre knapt husker.

Han kommer nok til å huske det som skjedde hjemme hos dem i går da det nærmet seg sengetid.

Ole Jakob ville ikke legge seg og mamma sa at da måtte pappa legge seg mens Ole Jakob gjorde pappas jobber. Så pappa la seg i den vesle lilla senga mens Ole Jakob måtte støvsuge og vaske og hente ved og lese bok for pappa.

Tullepappa!

Det var ikke plass i senga en gang.

Etter all jobbingen ble Ole Jakob ganske sliten og syntes senga var god.

Han tilbød seg å vaske og støvsuge og hente ved i kveld også.

Bare han slapp å legge seg.

Men sånt ikke går an på søndagskvelder når man skal opp og i barnehagen neste morgen.

.

Gamle bestemor skal også tidlig opp og skal prøve å legge seg tidlig i kveld.

Men jeg må støvsuge og vaske og hente ved først.

Åtte ungdommer produserer støv, og en liten gutt som sitter tilbakelent i Trine sin stol og spiser yoghurt og skaper gode minner for bestemor, kan ikke unngå å søle litt.

.

3 kommentarer (+add yours?)

  1. Lammelåret
    Jan 15, 2012 @ 21:24:55

    Det er godt at «husker du» ikke bare er et historisk program, men også noe de små kan finne på å si. Da er det fritt fram å si akkurat dette uten å bli den gamle som bare lever i tiden som var.

    Svar

  2. Ege Denne
    Jan 15, 2012 @ 21:41:17

    Ja, Husker du var ett av de få fine programmene 🙂 (savner)

    Svar

  3. trine
    Jan 16, 2012 @ 10:02:32

    Det er bra at elektrikeren har vært hos deg og jobbet. Jeg gleder meg til å se resultatet.

    Svar

Legg igjen en kommentar

