Om gode minner og middagsgjester.

.

I dag kommer Ole Jakob og familien hans på middag. Han var med og handlet inn i går; rømme, tomater, pølse, bær og yoghurt naturell.

Og så kjøpte jeg litt andre ting.

Jeg er ikke så glad i pølse.

På en fin blogg jeg leser, ligger det en oppfordring om å fortelle om sitt beste minne. Det er en fin oppfordring.

Jeg aner ikke hva som er mitt beste minne, og jeg vet ikke om jeg kan velge ett.

Men jeg vet at gode minner er viktige, og at jeg har mange.

Gode minner gir glede, mening og innhold i livet også på dager som er tunge å komme igjennom.

Og på disse vanlige, litt grå hverdagene.

Når man finner fram ett godt minne og hygger seg meg det, slår andre følge.

Og en grå dag får farge.

.

Og så er det det at det ikke gjør noe om gode minner er litt unøyaktige. De skal ikke brukes i mordetterforskning. Jeg vet at jeg noen ganger bevisst eller ubevisst har redigert minnene mine litt.

Men det har jeg lov til.

De er mine.

.

Jeg har allerede delt mange gode minner med dere her på bloggen min. Gamle minner fra barndommen, og små hverdagsopplevelser som nå er nye minner.

Felles for de virkelig gode minnene er at det ikke er de store tingene.

Det er hverdagsopplevelser.

Det er pappa som tegnet svinsedyr og sang om Trysil-Knut med ny melodi for hvert vers fordi han fullstendig tonedøv.

Det er skiturer med storebroren min. Bare han og jeg på vei til sportsstua på Mylla der vi kjøpte solo og banansjokolade, eller fjellstua på Bislingen der de hadde nystekte vafler.

Det er rolige hjemmeettermiddager der jeg lekte med dukkene mine og mamma hadde tid til å være butikkdamen eller finne fram en skoeske og noen stoffrester som jeg kunne lage dukkeseng av.

Og det å få begynne i andre klasse og få  Thorbjørn Egners lesebok som erstatning for de grusomme A, B og C- bøkene.

Mange gode minner handler om bøker. Jeg har lest mye helt fra jeg var ganske lita og alle timer jeg har tilbragt i et univers skapt av en god forfatter, er gode minner.

Og musikk. Stunder med musikk som for tærne til å krølle seg.

Og lørdagskvelder med familien med Bombi Bitt eller The Monkeys eller Stompa på tv.

Og så er det barn. Det å sitte med en nybadet unge i fanget som elsker deg over alt i hele verden.

Og turer. I skogen med pappa da jeg var barn. Til Klatretjernet med storebroren min. Vi bodde i telt og fisket abbor i Aurtjernet som lå like ved og hadde mere fisk.

Med egne barn på Hangursfjellet å Voss og til Langvannet og Korsvannet da vi bodde på Grua. Til fots eller på ski.

Og turer alene. Til Nattfjelldalen med brødskiver og kaffe i ryggsekken.

.

Og så kommer barnebarna og det vokser fram fire varme lykkeklumper i magen. Alt samvær med barnebarn blir til gode minner.

Alt!

.

Og så er det speiderne.

Landsleir er fantastisk. Men helt vanlige onsdagskvelder rundt bålet utenfor søsterhytta med mafia og altfor sterk kaffe med altfor mye grut er også gode minner.

.

Og jobben.

Når man vet at man har fått det til.

Og lørdager med hyggelig besøk og spill.

.

Mitt beste minne?

Det må jeg tenke på.

.

For å skape gode minner for framtida, må man være oppmerskom på det som skjer akkurat nå.

«Ta bolig i deg selv» sier hans Børli.

.

Jeg stresser ofte.

Jeg bruker ofte fryktelig mye energi på å tenke på hvordan jeg skal få de neste dagene og ukene til å gå i hop. Og så glemmer jeg å nyte her og nå.

Litt for ofte gjør jeg det.

Selv om jeg vet at det er dumt, og selv om jeg prøver å la være.

.

I neste uke har jeg møter og kurs alle kveldene og viktige oppgaver som må gjøres .

Men i dag skal jeg ikke stresse.

Jeg skal nyte det bleke lyset ute fra min plass sofaen en stund til. Jeg skal spille musikk og løse kryssord og se på tv helt til jeg skal på støttekontaktjobb og nyte samværet med den fantastiske damen som jeg er så glad i.

Og så kommer familien på middag!

Dagen i dag skal være et godt minne i morgen.

.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Ege Denne
    Jan 15, 2012 @ 13:32:33

    🙂 Mange flotte minner 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

