Stille kveld i Annehuset. Om å ha et hjem.

Jeg liker det der med Annehuset.

Annehuset i Blåbærveien.

Det burde ha vært et sånt hvitmalt, lite hus med blondekanter rundt vinduene, epletrær og blåbær i hagen og en smal sti ned mot et lite tjern med vannliljer.

Men så er det altså et helt alminnelig mørkebrunt 70-tallshus  i et boligfelt i en by helt uten epletrær.

(Blåbær fantes det faktisk på tomta da vi flyttet hit, men jeg vet ikke hvor de har blitt av.)

Annehuset trenger en del oppussing, det er ikke alltid helt ryddig, og i følge speiderne kunne det vært litt bedre utstyrt med kjøkkengeråd.

Det er ikke så farlig.

Det er mitt hus.

Mitt hjem.

Og jeg er glad i det.

Fordi det er hjemme.

Hvis jeg en dag skulle finne på å selge det fordi det egentlig er galskap av ett menneske å bo i 150 kvadratmeter hus hvorav minst halvparten bare er i bruk når jeg har åtte speidere på besøk- og det er tross alt ikke hver dag- ville det nye hjemmet mitt også blitt Annehuset.

Uansett om det hadde vært en leilighet eller et hus. Om det hadde vært stort eller lite. Gammelt eller nytt. Eid eller leid

Annehuset er et sted som det er godt å komme tilbake til etter lange dager. Både de gode og de slitsomme.

Jeg har bodd alene ganske lenge nå, men jeg har aldri opplevd det som ensomt.

Nå jeg kommer hjem til musikken min og bøkene mine og sofaen min føler jeg meg samstemt.

Og heldig.

Jeg tror jeg skal få laget et nytt dørskilt.

.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Ege Denne
    Jan 19, 2012 @ 22:02:25

    Annehuset med atelier/butikk og eget krypinn 😉

    Svar

Legg igjen en kommentar

