Om uka som gikk og uka som kommer. Og om ekvilibrister og ekvibrilister, Poirot og Rolf Hansen. Og en liten sang og et godt dikt.

.

Uka som gikk var for travel. Helt klart og entydig for travel. Sånn som det blir når man planlegger for mer enn det er dager og timer til.

Da blir man (jeg) litt sliten og stressa og glemmer ting og gjør feil og får vondt i hodet. Og får ikke skuldrene i normal posisjon før etter en en lørdagsbytur med Ole Jakob.

Sånn er det.

Men i morgen starter en ny uke med litt færre oppgaver.

Og nå er det søndagskveld med Poirot og Rolf Hansen.

To av mine favorittmenn!

Ikke helt på høyde med Johnny når det gjelder utseende, men godt hode har de. Rolfs hode fungerer i hvertfall på et ganske annet nivå enn mitt, og denne helga strever jeg med å komme i mål.

En ting er at jeg snubler rundt i ord som sjelegranskingsvitenskap, duelldeltakerassistent og kvinnesaksadvokatpioner. Det er jeg vant med. Det og byer og elver jeg aldr har hørt om. Men denne gangen står jeg fast i ett eller annet- ekvilibrist. Jeg trodde det skulle være ett eller annet-ekvibrilist, er ikke sikker på hva noen av ordene betyr og aner ikke hva dette ett eller annet på seks bokstaver som skal stå foran, er.

Hver gang jeg tror jeg ser en vei ut, går jeg meg like fort fast igjen.

Men jeg liker ikke å gi meg.

Jeg har ingen planer om å gi meg!

Jeg tror det er meget sundt å okkupere hjernen med kryssord eller annen hjernetrim innimellom livets viktige og alvorlige oppgaver. Da fylles hodet av dette ene og stressfaktorer og bekymringer viker unna for en stund.

Å hjelpe Poirot med å løse en mordsak er noe av det samme.

Bare at jeg har lest alle bøkene og stort sett hele tiden ligger et godt hestehode foran vår belgiske helt.

.

Egentlig skulle jeg bare dele et godt dikt og en liten sang med dere.

Diktet er en reprise til ære for helgen med Ole Jakob.

Jeg liker dette. Det er en sånn bestemor jeg vil være!

.

Super Samson Simpson

I am Super Samson Simpson,
I’m superlatively strong,
I like to carry elephants,
I do it all day long,
I pick up half a dozen
and hoist them in the air,
it’s really somewhat simple,
for I have strength to spare.

My muscles are enormous,
they bulge from top to toe,
and when I carry elephants,
they ripple to and fro,
but I am not the strongest
in the Simpson family,
for when I carry elephants,
my grandma carries me.

Jack Prelutsky

.

Og så en deilig sang inspirert av en deilig bok. Fra tidlig 70-tall. Lenge før de store filmene.

.

Søndagskvelden er enda ung.

Jeg skal finne ut av dette med ekvilibrister og ekvibrilister.

,

Og neste uke skal bli helt ok.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Ege Denne
    Jan 22, 2012 @ 22:03:23

    Får ingen hete bilder av Poirot nei… Men den kløktigheten, den skulle jeg gjerne hatt.. Eller Agathas kløktighet da, siden det er ho som er hjernen bak det hele 😉

    Svar

  2. Trackback: En sebramorgen. Om vonde rygger og gode barnebarn. « Annebloggen

Legg igjen en kommentar

