Helgefølelsen.

Det er fint med helg.

I dag har jeg kost meg med Ole Jakob hjemme, kost meg med Ole Jakob i byen, slappet av,

og ikke så veldig mye annet.

Det er godt med sånne dager der man får senket skuldrene helt.

Her om dagen bragte min datter opp temaet pensjon.

«Når tenker du å gå av, mamma?»

Gå av?????

Ok, jeg er bestemor til fire. Jeg har masse rynker og helt grått hår under all den brune hårfargen som skuffende nok ikke får meg til å ligne på Mona Grudt.

Men gå av?

Ha en tilværelse som en eneste laaaaaaang helg?

Ha skuldrene nede hver dag?

Skrive i bloggen, hekle luer (jeg fant en fin, sikkert retro oppskrift i et gammelt ukeblad), gå på kafé, øve på å skrive haikuer, løse kryssord…

Hver dag?

Hallo Ingrid!

Jeg er ikke pensjonist enda.

På lenge.

Men det hadde vært fint å kunne ta det litt gradvis.

En langhelg i måneden fra man var femti og to fra man var femtito (det hadde jeg vært klar for).

Og så videre…

.

Men sånn er det ikke.

Man får stå på.

Eller finne en rik mann.

Johnny Depp er visst ledig 🙂

.

Men han får jeg ta kontakt med en annen dag, for nå kommer Trine snart. Og i kveld skal hun få litt annet enn medbragte biler.

,

4 kommentarer (+add yours?)

  1. Lammelåret
    Feb 04, 2012 @ 17:51:50

    Jøss, jeg trodde at du kunne gå av på den måten du beskriver, men det er kanskje forskjell fra yrke til yrke? Ellers er det alltids en reell mulighet for at jeg har misforstått helt.

    Uansett: Høres ut som du har det ganske bra, kos deg så mye i helgen!

    Svar

    • annebloggen
      Feb 04, 2012 @ 17:55:50

      Fra 62 kan jeg jobbe 80% med 100% lønn i min kommune. Men det er ti år til 🙂 Man må jo ha en inntekt også. Og i min jobb er det jo også sånn at hvis jeg tar en fridage/feriedag innimellom, så venter det jeg ikke har fått gjort på meg når jeg kommer tilbake.

      Men jeg er veldig glad i jobben min!

      Svar

  2. Lammelåret
    Feb 04, 2012 @ 18:10:18

    Ti år igjen.. da synes jeg datteren din er vel tidlig ute med spørsmålet sitt, hehe..

    Det er faktisk lurt å ha en gradvis overgang til pensjonisttilværelsen, og ha en aktiv fritid, for at livet som pensjonist skal bli best. Mange har identiteten sin knyttet til yrket og for dem kan overgangen bli brå og gi en livskrise. Det gjelder i særdeleshet menn, som oftere enn kvinner har arbeidet som eneste fot å stå på, kanskje i tillegg til å være ektemann, som jo er ganske udefinert.

    Uansett alt dette ønsker jeg deg en god helg!

    Svar

  3. ingridsofie
    Feb 04, 2012 @ 20:57:31

    Ti år! Det er jo bare fire dager til. (jfr. når storebror ble født)

    Viktig å planlegge vet du. Du og Ole Stian som er så steingamle!

    Svar

Legg igjen en kommentar

