I disse MGP-tider. Om Odd Børre, Åse Kleveland, Bob Dylan og The Byrds.

I morgen braker det visst løs i Oslo Spektrum.

Jeg vet ikke helt om jeg skal se på. Jeg har sett litt på noen av delfinalene, og jeg tror kanskje ikke jeg er i målgruppa lenger. Jeg hører til blant dem som synes en aldrende countryartist står for den beste sangen …

Neida, jeg er ikke surmavet.

Og ingen kultursnobb.

Og jeg synes faktisk at Melodi Grand Prix er god underholdning.

Da jeg var barn, var det noe familen samlet seg rundt og koste seg med og det det er fint at det er blitt litt sånn igjen. Hyggelig famileunderholdning er helt ok.

På veldig tidlig 70-tall en gang (tror jeg det må ha vært), var det demontrasjoner mot Melodi Grand Prix. Dette var skumle, kommersielle greier som kapitalmakta sto bak. Jeg husker at de viste en reportasje på Dagsrevyen fra et demonstrasjonstog i Sverige. Langhårede ungdommer med  kule klær ropte slagord og bar plakater med tekster som «sluta tävla med musik «. Jeg var litt splittet. Jeg hadde en dyp beundring for disse demonstrantene, men Grand Prix betydde hyggekveld i familen med brus, mokkabønner og kanskje en ekstra god kake.

Jeg valgte å tie stille og ikke ta parti.

,

Jeg er gammel nok til å huske Odd Børre som sang «Må må må må må må skynde meg å gå gå gå gå slik at jeg kan nå nå nå nå nå, siste bussen hjem.»  Sangen het «Stress«. Det var et nytt og moderne ord den gangen. Kanskje et helt nytt fenomen også. Jeg kan ikke huske at noen i min familie snakket om stress før vi ble presentert for denne sangen våren 68. Odd Børre hadde stilig hår og briller med tykk innfatning, men jeg kan ikke huske at jeg var så veldig imponert ellers. Jeg var bare åtte, men gammel nok til å ha oppdaget The Beatles.

Jeg husker ikke hvilken plass vi kom på, men dette var kanskje ikke norges stolteste Grand Prix-øyeblikk. (Unnskyld, Odd Børre!)

Jeg husker sangen fra to år tidligere også. Den pleide vi ungene å synge på selv om vi ikke forsto noe av teksten. Det er jeg ikke sikker på om jeg gjør nå heller. Men jeg husker den: «Jeg vet om en gammel mann. En som har levd lenge. Han er så snill når han spør meg om hva som har hendt meg. Og om solen har brent meg.» Sangen ble mesterlig framført av en ung og gravalvorlig Åse Kleveland. Den er faktisk fin.

,

.

Den gangen hadde vi bare en tv- kanal og Grand Prix var noe alle snakket om.

Det er derfor jeg kan disse sangene utenat.

Men så ble det litt kjedelig etter hvert selv om Jahn Teigen med jevne mellomrom gjorde sitt. Og «Sámiid ædnan» gav oss et stolt Grand Prix -øyeblikk (om enn ikke så mange poeng så vidt jeg husker.)

.

Nå har Per Sundnes revitalisert hele sirkuset og man må bare ta av seg hatten. Jeg liker Per Sundnes selv om jeg savner Jostein Pedersen.

Men så er det dette med alle disse delfinalene.

Jeg innrømmer at det dukker opp tilløp til god musikk innimellom alt det andre.

Det er bare det at med så mange sanger blir det ganske mye av alt det andre.

Og det er da er det godt å ha fjernkontrollen til tv-en i trygg nærhet og tilgang til You-Tube.

.

Hva Bob Dylan og The Byrds har med Grand Prix å gjøre?

Absolutt ingen ting.

Det er det som er poenget.

Denne sangen sto i skolens visebok da jeg gikk på ungdomsskolen.

Husker dere den boka? Den var orange og inneholdt mange fine sanger som jeg hører på fremdeles. Denne kunne jeg selvfølgelig gitargrepene til.

Jeg satt en kveld og skulle bli enig med meg selv om hvilken versjon som var best. Bob Dylans egen, eller The Byrds´versjon.

Og så fant jeg det tredje klippet!

Sånt har jeg tenkt å kose meg med i morgen kveld hvis årets MGP-finale ikke viser seg å være noe for meg.

.

Legg igjen en kommentar

