Lysere tider.

Jeg liker mørketida.

Mørke har aldri gjort meg trøtt eller trist. Det gjør meg bare roligere.

Men det er fint når lyset vender tilbake også.

Himmelen er grå og lyseblå og hvit utenfor vinduene mine i dag og det ser ut som sola har tenkt å bryte fram.

Jeg har en lang og rolig morgen i dag. Jeg har aldri lært meg å sove lenge og var oppe klokka sju. Det er godt å ha en lang dag uten store planer foran seg.

I dag skal jeg på bytur uten Ole Jakob. Han skal på tur med familen sin og prøve de nye skiene og så kommer de alle sammen på middag etterpå.

Så i dag skal jeg verken på kaffefé eller på den nye lekbutikken.

Jeg har tenkt på dette med skriftspråk vs. talespråk. «Den nye lekebutikken»  ser bare helt flatt ut når det skrives. Som en opplysning: En lekebutikk som ikke er den gamle lekebutikken, men den nye.

Når Ole Jakob sier det, er det noe helt annet. Han sier det med et kraftig og lykkelig trykk på nye og leke. Han får det til å høres ut som noe helt fantastisk.

Vi mangler måter å uttrykke sånt på i skriftspråket. Skal tro om det finnes i andre språk. Vet du, Olaf?

Nå har vi selvfølgelig smileyer, men det blir ikke det samme. Man kan ikke skrive nye:-) leke:-)butikken. Da ville leseren ha gitt opp ganske fort.

.

Men nå har jeg snakket meg bort igjen.

Jeg skal altså ikke i den nye lekebutikken i dag. Men jeg skal i min lekebutikk: Det Hvite Hus. Der har jeg tenkt å bli ganske lenge. Og så skal jeg oppom atelieret og hente «Noen ganger leker livet»– bildet mitt. Det skal få henge på mitt nå svært ryddige kontor.

Så mye mer enn det skal jeg ikke gjøre på min bytur.

Jo, en ting.

En viktig ting!

For to uker siden presenterte Rolf Hansen et kryssord som ble en for hard nøtt for meg å knekke. Jeg ble nesten ferdig, men bare nesten. Og det holder ikke. I dag kommer løsningen. Det er et lite nederlag, men jeg skammer meg ikke over å tape for en mann som herr Hansen. Og jeg er spent.

Men avisene kommer ikke til Vadsø før godt ut på dagen. Jeg har det ikke travelt.

Nå skal jeg koke mere kaffe og nyte morgenen og musikken og lyset.

.

.

Legg igjen en kommentar

