Om jeg hadde aeroplan. Om en gammel barnesang, flyreiser, en hyggelig idé, storebrorbesøk og en litt dramatisk brann.

,

Om jeg hadde aeroplan langt jeg ville fly.

Tenkte du å flyve høyt opp mot himmelens sky?

Ja hvis været det er blankt, vil jeg fly så langt så langt.

Det er ikke flyvevær, himmelen skyet er…

… sang vi da jeg var var barn. Men jeg vokste opp fem minutter fra jernbanestasjonen og våre feriereiser gikk med tog til Nordland eller med båt til Danmark. Jeg var ikke på min første flyreise før jeg var godt voksen.

,

Jeg er ikke glad i flyreiser.

Og jeg blir nok uansett ingen flittig bruker av denne selv om jeg absolutt har sans for ideen.

Men jeg er glad for at brødrene Wright og andre kreative og utrettelige våghalser viet livet til å få maskiner som er tyngre enn luft til å lette fra bakken og fly.

Denne helga har jeg vært spesielt glad for det!

For jeg har hatt besøk av min kjære storebror. Med fly er ikke distansen Oslo-Vadsø noen stor ekspedisjon.

Og på fredag var det flyene som holdt oss forbundet med  bygda Vestre Jakobselv (eller Ole Jakobselv som den lille skatten sier) og resten av verden. En brann med eksplosjonsfare sperret veien. Og det er bare en vei. Noen tøffinger tok skuter over fjellet for å komme seg på jobb. Men en snøskuter er jo ikke akkurat noe man pakker med seg i bilen eller på bussen hvis man skal ut og reise. Hurtigruta har en avgang om dagen (tidlig på morgenen) og bruker mange dager på ferden sørover.

Da er det fint å ha en flyplass ti minutter utenfor byen.

.

,

Legg igjen en kommentar

