Om Mammutsalg og økologisk hagebruk.

Min datter og jeg har vært på Mammutsalg.

Det er ikke helt like hyggelig som dette:

.

.

Men nesten.

De som har fulgt bloggen min en stund vet at jeg har et lite problem når det gjelder bøker:

.

.

Jeg har rett og slett flere bøker enn det er plass til i bokhyllene.

Og det er ikke det at jeg ikke har bokhyller.

Jeg har mange.

.

Så i dag har jeg utvist stor selvdisiplin og kjøpt tre bøker. To til meg selv og en til min datter.

,

.

Mine to er en bok om engelsk språkbruk og en fantastisk, liten bok om ting jeg ikke visste.

Eller har nytte av å vite.

Men vet nå!

:

Sånt som at Mozart egentlig het Johann Chrysostomus Wolfangus Theophilus til fornavn, at George Washingtons gebiss var laget av elfenben fra elefant og flodhest, at månen lukter som krutt og at man kan overmanne en krokodille med en gummistrikk.

.

Boka til min datter var en stor og tung bok om økologisk hagebruk.

Ikke en bok om økologisk hagebruk i arktiske strøk. Men min datter er ukulelig optimist når hun vil noe sterkt nok.

Min datter har kjøpt hus med hage!

I fjor drev hun økologisk hagebruk i min hage.

Min svigersønn ble satt til å grave. Han grov et gravformet, meget dypt hull. Det var en tung jobb. Det var mange røtter og mye stein. Og da det led mot kveld tok han en velfortjent pause.

Litt seinere på kvelden kikket jeg tilfeldigvis ut gjennom vinduet. Det sto en mann på veien og stirret ned i hullet.

Lenge.

Så gikk han langsomt videre nedover veien, men etter hundre meter snudde han og kom tilbake. Han stilte seg ved kanten mellom fortauet og hagen min og stirret ned i hullet igjen.

Lenge.

Han må ha trodd at en alvorlig forbrytelse var i ferd med å utspille seg.

Jeg vurderte å åpne verandadøra og rope «BØ».

Men neste dag ble hullet fylt med riktig sort jord og og det ble plantet og sådd.

Avlingen ble noen fine salathoder, en halv bøtte søte, små poteter, noen friske, grønne sukkererter og syvogtyve modne rips.

Det er ikke all verden. Men fordelen med å drive hagebruk i Vadsø er at ambisjonsnivået er lavt og det skal lite til for å begeistre. Dessuten er det ikke kvantiteten det kommer an på.

.

Men det er lenge til noen skal drive hagebruk i min lille by her i nord. Snøen har lavet ned i et par dager nå og det er godt å sitte inne.

Med en god bok.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. HansHB
    Mar 01, 2012 @ 22:12:45

    Et hus uten bøker er et tomt hus…
    God fredag til deg!

    Svar

Legg igjen en kommentar

