Bestemorettermiddag.

I dag har jeg hentet Ole Jakob i barnehagen og hatt en veldig fin ettermiddag!

Ole Jakob er en gutt som leker.

Han har laget mat til meg på den lille lekekomfyren sin (agurk og appelsinjuice), reparert med drillen han fikk av meg i julegave og kjørt togbane sammen med pappa.

Og så har han lånt pappas mobiltelefon: «Ikke bli lei dæ pappa, æ bare låner den, du kan låne bæstemor sin.»

Bestemor fikk lese og synge før han skulle sove.

Vi leste om Thomas som var liten mens pappa var stor, om Karsten og Petra som skulle på skiskole, om to som skulle besøke bestemor og den litt vonde, men nydelige boka om Albert Åberg som har slått en som er mindre og oppdager et udyr under senga.

Det er nesten magisk å lese for en liten treåring (snart treåring!), som ser på deg med store øyne og lever med hovedpersonene i boka: «Man kan ikke slå dæm som e små. Æ kan ikke slå han Alvin. Albert e lei sæ, han slådde den lille gutten. Sånn her!» Og så måtte vi bla tilbake og se på bildet av knyttneven som Albert slo den lille gutten med.

Og så sang vi.

Om Bolla Pinnsvin og Nøtteliten og kattungene til Gråpus og Geitekillingene og De Små Froskene.

Og helt til slutt den vakre sangen om Treet på Berget. Den sang min mor for meg da jeg var barn. Det er en dansk-og typisk dansk- sang.

Den er lang.

Og da vi kom til gutten på puten, puten fra fjæren, fjæren fra fuglen, fuglen fra egget, egget i redet, redet på bladet, bladet på kvisten, kvisten på grenen, grenen på treet, treet på berget, berget ligger laaaangt uti skogen, var vi ganske søvnige både gutten på puta og bestemora.

Heldigvis hadde pappaen kokt kaffe i mellomtiden.

.

     

.

Langt ud’ i skoven lå et lille bjerg,
aldrig så jeg så dejligt et bjerg.
Bjerget ligger langt ud i skoven.
,
På det lille bjerg der stod et lille træ,
aldrig så jeg så dejligt et træ.
Træet på bjerget.
Bjerget ligger langt ud i skoven.
.
På det lille træ der sad en lille gren,
aldrig så jeg så dejlig en gren.
Grenen på træet.
Træet på bjerget.
Bjerget ligger langt ud i skoven.
,
På den lille gren der sad en lille kvist,
aldrig så jeg så dejlig en kvist.
Kvisten på grenen.
Grenen på træet.
Træet på bjerget.
Bjerget ligger langt ud i skoven.
,
På den lille kvist der sad et lille blad,
aldrig så jeg så dejligt et blad.
Bladet på kvisten.
Kvisten på grenen.
Grenen på træet.
Træet på bjerget.
Bjerget ligger langt ud i skoven.
,
På det lille blad der var en lille rede,
aldrig så jeg så dejlig en rede.
Reden på bladet.
Bladet på kvisten.
Kvisten på grenen.
Grenen på træet.
Træet på bjerget.
Bjerget ligger langt ud i skoven.
.
I den lille rede var et lille æg,
aldrig så jeg så dejligt et æg.
ægget i reden.
Reden på bladet.
Bladet på kvisten.
Kvisten på grenen.
Grenen på træet.
Træet på bjerget.
Bjerget ligger langt ud i skoven.
.
Af det lille æg der kom en lille fugl,
aldrig så jeg så dejlig en fugl.
Fuglen af ægget.
ægget i reden.
Reden på bladet.
Bladet på kvisten.
Kvisten på grenen.
Grenen på træet.
Træet på bjerget.
Bjerget ligger langt ud’ i skoven.
,
På den lille fugl der sad en lille fjer,
aldrig så jeg så dejlig en fjer.
Fjeren på fuglen.
Fuglen af ægget.
ægget i reden.
Reden på bladet.
Bladet på kvisten.
Kvisten på grenen.
Grenen på træet.
Træet på bjerget.
Bjerget ligger langt ud’ i skoven.
,
Af den lille fjer der blev en lille pude,
aldrig så jeg så dejlig en pude.
Puden af fjeren.
Fjeren på fuglen.
Fuglen af ægget.
ægget i reden.
Reden på bladet.
Bladet på kvisten.
Kvisten på grenen.
Grenen på træet.
Træet på bjerget.
Bjerget ligger langt ud i skoven.
.
På den lille pude lå en lille dreng,
aldrig så jeg så dejlig en dreng.
Drengen på puden.
Puden af fjeren.
Fjeren på fuglen.
Fuglen af ægget.
Ægget i reden.
Reden på bladet.
Bladet på kvisten.
Kvisten på grenen.
Grenen på træet.
Træet på bjerget.
Bjerget ligger langt ud i skoven.

Legg igjen en kommentar

