Kveld i Annehuset. Om trygghet og det å ha et hjem. Og en aftenbønn.

,

Jeg har tent et lys i vinduet i kveld for alle familiene som lever i utrygghet i dette landet som burde kunne gi trygghet.

Det hjelper selvfølgelig ingen.

Men det er av og til godt å tenne et lys og finne roen og tenke på alt man har å være takknemmelig for.

.

Jeg bor i dette litt for store og gulvkalde og langt fra moderne Annehuset mitt. Det hender at vannet fryser om vinteren og jeg har høye strømregninger. Kjøkkeninnredningen har begynt å gå i oppløsning og plenen skulle ha vært gravd opp og sådd på nytt.

Men dette er hjemmet mitt så lenge jeg vil at det skal være det.

Hvis jeg noen gang flytter til en mindre leilighet eller en større by eller et fremmed land vil det være fordi jeg har lyst på forandring.

(Nå er jeg ikke så glad i forandring så jeg blir nok i Annehuset).

,

Uten trygghet for de mest fundamentale tingene i livet er det vanskelig å være lykkelig og ha et fullverdig liv.

Vi lar barn vokse opp uten denne tryggheten.

Med fullt overlegg.

Vi vet ingen ting om hva dette gjør med dem.

For meg blir debatten om at dette er foreldrenes valg og ansvar helt meningsløs. Det er i hvertfall ikke barnas valg og ansvar.

.

Barnebarna mine sover nok for lengst.

Men Egners aftenbønn går til dem og asylbarna og alle verdens barn i natt.

.

 Jeg folder mine hender små
i takk og bønn til deg.
La alle barn i verden få
det like godt som jeg.

,

Vern alle med din sterke hånd
mot fattigdom og død,
og hjelp små barn i alle land
så ingen lider nød.

.

La ingen krig og sult og sott
få gjøre oss fortred.
La alle leve trygt og godt
i frihet og i fred.

.

Legg igjen en kommentar

