Om å være akkurat passe mange år. Og litt om kryssord, film, skumle troll og vakker musikk.

.

Den store skatten sover.

Jeg får ikke lov til å kalle han lille skatt lenger.

«Æ e sånn år» sier han da og holder alvorlig opp tre lubne fingre. Ikke tommeltotten. Den er ikke med. Det er ikke sånn år med tommeltott han er.

Han venter på å bli seksten år så han kan gå på skuterskole, men han tror ikke at han kommer til å bli sånn år at han kan gå på bilskole.

Ofte leker han at han er en voksen mann som må gå på jobb på sin fylkeskommune.

Det er fint å leke.

Men det haster ikke, vennen min!

Ha blikket mot stjernene, men nyt at du er akkurat sånn år.

Tre år er veldig fint. Da har man fremdeles tro på seg selv og tro på at meste ordner seg, men er ikke blitt for stor til å legge seg rett ned og hyle litt når man er sliten og verden går en i mot.

I går prøvde han så godt han kunne å trøste sin frustrerte bestemor som stresset rundt for å finne en lammestek. Da jeg kom tomhendt ut fra den tredje butikken hadde han helt forstått at bestemor var litt lei.

«Æ har sånn mat som du liker i mitt kjøleskap, bestemor.»

Gode gutten!

Vi har hatt en fin kveld.

Vi har sett en litt skummel film og bestemor har fortalt minst like skumle eventyr om et farlig trollmonster og en trollstorebror som måtte redde lillebroren sin. Jeg måtte fortelle mange ganger og han hjalp meg med å dikte inn farlige ulver og bjørner.

Det må være litt skummelt av og til. Det går fint så lenge man får sitte i bestemors fang og det går bra til slutt.

Verden er litt humpete av og til.

Sånn er det.

.

Dette innlegget skulle egentlig ikke handle om Ole Jakob. Men om noe helt annet.

Det helt andre får komme i morgen, for nå skal bestemor ta opp kampen med Rolf Hansen.

Sist lørdags kryssord var vanskelig og det er et lite nederlag å ikke ha klart det innen en uke. Det går heldigvis to uker før løsningen kommer, så jeg har litt tid på meg.

Det er bare det at det går på stoltheten løs.

.

Nattasangen:

,

Legg igjen en kommentar

