Om ungdom og folkehelse.

Det er en stille formiddag i Annehuset.

Overnattingsgjesten min ble hentet i morges og koser seg nok på Røde Kors -hytta nå.

Det blir veldig stille når en liten skravlebøtte drar.

Men stille er fint det også.

Mål for dagen er å få kjøpt Dagbladet så jeg har et kryssord i neste uke også.

Ikke så mye annet enn det.

Men jeg har kjøpt en ny bok jeg skal lese. En bok helt uten drager og trollmenn (regner jeg med).

Det er en bok om folkehelse.

Jeg har havnet i en gruppe som skal jobbe med folkehelse i kommunen og håper å få både innsikt og inspirasjon gjennom denne boka.

Det var det med folkehelse jeg skulle skrive om i går da innlegget -som alltid når han er på besøk-kom til å handle om Ole Jakob i stedet.

Nå er det mye folkehelse i Ole Jakob! Barnebarn er svært helsefremmende for bestemødre.

Røde Kors-hytta er forresten også folkehelse i høy grad. Den ligger noen få få kilometer fra byen langs løypa som går videre opp på fjellet og til Jakobselv eller Tana.

For barnefamilier er den et perfekt turmål.

En skitur til Røde Kors-hytta betyr fysisk aktivitet, familehygge og sosialt samvær. Man møter alltid andre inne på hytta eller ved bålgropa ute.

.

Men det jeg hadde lyst til å skrive om er ungdom.

I Vadsø har vi et aktivt idrettsmiljø som favner vidt.

Det er bra!

Vi har andre tilbud også. Mange spiller i band, mange går i speideren. Det er lett å tro at alt er vel.

Men så viser det seg at vi også har en stor gruppe ungdommer som opplever seg mobbet på skolen. (En stygg rød prikk på en statistikk.)

Og en stor gruppe ungdom som i større og mindre grad er avhengige av spill og har sine «vennskap» i en verden vi voksne ikke en gang forstår.

Disse ungdommene kan lett bli fysisk passive og de kan få problemer med å tro på seg selv og sine egne muligheter. Etter hvert kan de komme til å utvikle både fysiske og psykiske helseproblemer.

.

Idrettsmiljøer er ofte for de flinke. De som trener og gjør sitt beste, men ikke hevder seg gir gjerne opp og blir passive. De går ikke over til å bli mosjonister. I skolen har kroppsøving altfor få timer og kvaliteten på undervisningen er varierende selv om det selvfølgelig finnes mange flinke lærere. Kroppsøvingstimene på skolen kan også være en arena for mobbing hvis ikke lærerne følger med og er flinke til å lage opplegg der alle opplever mestring. Og hvis de ikke har forståelse for de som er litt tunge eller klønete og ikke helt får det til. Dette er ikke lærerhets. Det finnes svært mange svært dyktige lærere. Det er bare det at jeg tror at det av og til kan være vanskelig for folk som selv alltid har hatt lett for fysisk aktivitet å forstå de som ikke har det.

Jeg var selv en klodrian i gym. Jeg var god til å svømme, (men det hadde vi jo ikke mulighet til så ofte), og jeg gikk mye og langt på ski hver vinter. Å klare distansemerke i gull klarte jeg fint. Men i gymtimene var jeg den som ble valgt sist hver gang de to sprekeste (og peneste og mest populære) jentene i klassen fikk plukke ut sine lag, og jeg kom meg aldri over den hersens bukken. Et av forsøkene endte med at jeg landet på knærne (nei, jeg husker ikke hvordan det gikk til) og jeg har fremdels plager etter det.

Da min sønn deltok på sitt første friidrettsstevne i regi av skolen, kom han alvorlig og forknytt hjem etter en lang dag: «Jeg klarte det ikke».

Det ble for nært mine egne opplevelser til at jeg klarte å ta det opp med skolen, men det viste seg at vi ikke var alene. Det hadde kommet mange gråtende barn hjem denne dagen.

Jeg håper inderlig at det ikke er sånn lenger. Jeg vil gjerne tro at det ikke er sånn lenger. Men jeg vet ikke helt.

Jeg mener ikke at det ikke skal være konkurranse. Alle er ikke like flinke til alt og det er også noe man må lære seg å leve med. Men hvis alle kroppøvingstimene på skolen gir opplevelse av nederlag, oppsøker man kanskje ikke idrettsmiljøer eller annen fysisk aktivitet på fritiden heller.

Løsning?

Det må vi nok spørre ungdommene om.

Det er som regel ikke så fruktbart når voksne tror de vet hva som er best.

Ok. Dette med ungdom og fysisk aktivitete var ett av mange punkter som kom opp på torsdagens møte.

Jeg skal ikke skrive like lange innlegg om alt.

.

Legg igjen en kommentar

