Takk for gode minner, Helge Sverre Nesheim.

Helge Sverre Nesheim er død.

Han ble toognitti år gammel og det betyr at han er like gammel som min mor og førti år eldre enn meg.

Min barndoms barnetime- og barne tv-onkler var ikke så hippe og kule.

Og det var absolutt ingen ting suspekt ved at de ble kalt onkler.

Alf Prøysen og Rolf Riktor og Helge Sverre Nesheim var en del av min oppvekst. Og av min danning, kanskje.

De var kjente og trygge stemmer og ansikter.

De måtte ikke konkurrere med så mye annet heller selv om vi så på Pippi og Saltkråkan og etter hvert The Monkees på tv.

De stod for noe helt annet.

Noe som bare skulle være der. Noe trygt og traust.

Som familie.

Moderne barne tv- helter har rare frisyrer og prøver- med varierende hell -å være morsomme og hippe og kule. Joda, noen av dem er veldig flinke. Men jeg ser ikke for meg at mine barnebarn kommer til å skvette til når de om femti år leser på nyhetene at en av dem har gått bort. Jeg tror ikke de kommer til å huske navnene deres i det hele tatt.

Da jeg var barn satt jeg hver morgen på den lille, beige matta med lysebrune kruseduller på foran den store radioen vår og hørte på barnetimen.

Hver morgen!

Og Rikki, den gamle grå hunden hørte på sammen med meg.

Etterpå gikk jeg ut og lekte, og venninnene mine hadde hørt akkurat det samme som meg. Dermed ble barnetimen ofte med oss inn i leken.

Dem vi hørte på radio var de samme som dem vi fikk se på tv. Det var også en selvfølge.

Det var mest stas med Alf Prøysen selvfølgelig.

Og Kirsten Langbo som var fra Gran og snakket hadelandsdialekt.

Men Helge Sverre Nesheim hadde denne vennlige og litt kultiverte måten å snakke på.

Og en nesten like rar måte å uttale r på som min danske mor.

,

Takk for gode barndomsminner!

.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Helge Sverre
    aug 15, 2013 @ 09:59:07

    Hmm D:

    Svar

Legg igjen en kommentar

