Bestemordag! Om høyt og lavt, kosing, engelske bulldosere og interaktiv barne-tv.

.

Every child comes with a message…
that God is not yet discouraged by man.
Rabindranath Tagore

.

Hysj!

Vi må bare hviske.

Begge guttene sover.

Eller rettere sagt; den lille sover. Den store har lagt seg.

Han var veldig trøtt. I kveld skulle bestemor passe lillebror noen timer også og Ole Jakob, som er verdens beste storebror, har hatt en travel kveld. Han har hjulpet til med tåteflaske og mating og bleieskift. Han har hentet leker og bestemors briller og han har kravlet opp og ned av stoler for å få tent alle lampene. Men det ble ikke tid til kos og høytlesning før lillebror endelig sovnet.

Nå har vi lest Ole Brumm og en engelsk bok om en en bulldoser. Han insisterte på at jeg skulle lese den på engelsk.

Men før lillebror kom, hadde vi masse tid til å prate om forskjellige ting.

Kosing for eksempel.

Han sa at han mest likte å kose lillebror, men at mamma og pappa og bestemor kan få kos av og til. Jeg spurte om han noen gang koste de voksne i barnehagen.

«Nei», sa han «de er så høyt oppe.»

Og så så vi litt på barne-tv. Vi så på noe som heter «Jake og Sjørøverne». Det er en sånn serie som prøver å være litt interaktiv og det starter med at hovedpersonen spør om vi vil være med. «Vil vi det?» spurte jeg og prøvde å vise litt entusiasme. (Det er ikke en veldig god serie). Ole Jakob på meg. Og så er det sånn at hvis vi vil være med, så må vi rope det hemmelige ropet. «Aiaiaiaiai» eller noe i den retning. Jeg ropte. Ikke så høyt, riktignok, men jeg ropte. Jeg har kanskje jobbet for lenge i barnehage. Ole Jakob på meg igjen.

«Vi er ikke på tv, bestemor.»

Da vi skulle prøve å få Alvin til å sove, måtte Ole Jakob ta hensyn. Han fikk ikke bopse eller rope. Ikke leke med den røde bilen (den som sier «Vi kjører en tur! En to tre fir fem seks syv… Nå er det læretid!«) eller rattet som ikke snakker, men lager lyder. Ikke søvsuge…

Jeg prøvde å fa han til å leke på rommet.

Det ville han ikke. Det skjønner jeg. Det er ikke morsomt å bli forvist til rommet mens Alvin sitter i bestemors fang på stua.

«Jeg vil leke på gulvet», sa han. «Jeg skal ikke leke med rattet eller bilen eller støvsugeren. Jeg kan leke med de lavere lekene».

Og så satte han seg ned og bygde tårn av Alvins tøyklosser.

Legg igjen en kommentar

