Vår. Om turnsko og blåveis. Og en liten gutt og gammel dame.

.

I dag er det noe som ligner på sørpåvår i Vadsø.

«Vannet renner nedover!». Sa Ole Jakob da vi spaserte opp bakken tilbake til Loppemarkedet vårt etter en snartur til byen. «Det renner ikke oppover.»

Jeg vet ikke om det var noe som nettopp hadde gått opp for han.

Det kommer til å renne mye vann nedover en stund.

Jeg er ikke så glad i denne skitne, våte våren.

Jeg liker den skitne, våte høsten bedre.

Jeg vet ikke helt hvorfor. Det kan ha noe med hagearbeid å gjøre. Det at med våren kommer alle burdehagjortene:

Bli litt tynnere.

Rake i hagen. ( Nå er det er lenge til jeg skal rake i min hage. Den er fremdeles dekket av en meter snø.)

Rydde i boden.

Sette bort, rydde fram…

Pjuh!

.

Men årstidene rår vi ikke over.

Og det er bra.

Ole Jakob liker våren.

Han liker vann som renner nedover, og vann som ligger helt stille i søledammer som man kan hoppe i.

Eller la sin nyervervede spekkhogger fra loppemarkedet svømme i.

Den lagde store bølger i søledammen, den spekkhoggeren! Det sprutet  godt både på Ole Jakob og hans venninne.

Og så liker han at han snart kan begynne å bruke de nye, blå skoene sine ute.

.

Jeg elsket også våren da jeg var barn.

Jeg husket hvordan vi kunne jobbe hele dagen med å lage grøfter og renner i innkjørslene for å lede bort vann. Det var en fantastisk kombinasjon av å leke og faktisk gjøre nytte for seg.

Og så var det den aller første hestehoven som ble satt i eggeglass og fikk hedersplassen på middagsbordet. For ikke å snakke om blåveisen. Den vakreste blomsten i verden. De første blåveisene plukket min bror og jeg hvert år til en gammel dame som het Karoline Minde. Hun ble rørt og glad og ga oss kamferdrops.

Karoline Minde ble forresten min aller første opplevelse av døden.

En vår, i blåveistiden sa jeg til min mor at jeg ville gå og plukke blåveis til Karoline Minde.

Min mor ble litt rar i ansiktet. «Men hun er jo død» sa hun. Som om det var noe jeg måtte vite. Jeg visste det ikke. Ingen hadde fortalt meg det. Karoline Minde var ikke en person som egentlig sto oss nært. Hun var en gammel dame vi gledet med blåveisbesøk. Jeg tror ikke mine foreldre hadde tenkt på at de burde ha fortalt meg det. Jeg gråt i timesvis.

Min bror og jeg fortsatte turene til vårt faste blåveissted og så vidt jeg husker fant vi en annen takknemmelig dame å forære årets første bukett til.

En annen fin vårting var å få seg nytt hoppetau. Alle hoppetau var ganske like den gangen. De var sukkertøystripete og hadde hule håndtak som man kunne bruke som mikrofon når man lekte at man var Wenche Myhre eller Anna-Lena Løfgren.  Men de ble slitt og håndtakene pleide å sprekke etter en sesong. Og da kunne man kjøpe nytt i en ny farge. Hoppestrikk slapp man som regel å kjøpe. For mammaene hadde strikk i syskuffen. Det hadde i hverfall min mamma. Etter hvert fikk man kjøpt hoppestrikk i fine farger også. Men det var litt bortkastede penger.

Og så var det dette med skoene som Ole Jakob også ser fram til.

Den første turen ut i turnsko på tørr grus føltes nesten som å fly. Det var så lett, så lett å gå. Turnskoene var mørkeblå eller hvite og lignet veldig mye på Ole Jakobs nye vårsko. Hvis man var så heldig at føttene hadde vokst i løpet av vinteren, betydde vår også å ta toget til Gran og kjøpe nye tursko. Guttene hadde alltid den mørkeblå varianten. Vi jentene kunne velge mellom blå og hvite. Hvite var finest, men ble lettest skitne.

Tidlig i mai gikk mamma på loftet og hentet ned esker med sommerkjoler og knestrømper som luktet møllpapir og måtte vaskes og strykes.

Mens vi ungene fløy på lette turskoføtter ut for å finne igjen lekplassenen våre fra i fjor.

Vår var lykke og varme og nye muligheter.

Og frihet.

.

Det er det jo fremdeles.

Jeg må prøve å hente fram igjen den følelsen.

Jeg har litt tid på meg.

.

Søledam!

Søledam!

Ole Jakob og speider- Sara har fått nye vårsko.

Legg igjen en kommentar

