Anne øver seg på å bli glad i våren.

.

It’s spring fever.  That is what the name of it is.  And when you’ve got it, you want – oh, you don’t quite know what it is you do want, but it just fairly makes your heart ache, you want it so!  Mark Twain

Det var sånn våren var da jeg var barn.

Det var derfor den var så fantastisk.

Egentlig er det sånn det er nå også. Bare at denne opplevelsen av utålmodighet og lengsel ikke er like behagelig lenger.

Jeg vet at jeg dristig beskriver meg selv som en optimisitisk, positiv og kreativ utgave av homo ludens.

Jeg burde omfavne våren.

.

Men som jeg skrev i går, så har det noe å gjøre med burdehagjortene.

Om høsten og vinteren er det lov til å krype litt inn i husene og inn i seg selv. Det er lov å senke skuldrene og bokstavelig talt legge planer og prosjekter på is en stund.

.

Når våren kommer skal man være aktiv og lykkelig  og energisk.

Det er ikke det at jeg er – eller vil være- passiv og ulykkelig og slapp.

Absolutt ikke!

Det er det at jeg har en ide om at våren kommer med forventninger jeg ikke kan leve opp til.

Jeg tror ikke det er noen rundt meg som har disse forventningene.

Så da må det vel være meg selv?

Og i såfall burde det være mulig å gjøre noe med det.

.

Men å dikte om våren tror jeg ikke jeg skal ha noen ambisjoner om.

Det har andre tatt seg av:

.

Jeg velger meg april

I den det gamle faller,
i den det ny får feste;
det volder litt rabalder,-
dog fred er ei det beste,
men at man noe vil.

Jeg velger meg april,
fordi den stormer, feier,
fordi den smiler, smelter,
fordi den evner eier,
fordi den krefter velter,-
i den blir somren til!

Bjørnstjerne Bjørnson

.


Legg igjen en kommentar

