Lykken er…

.

Det er ikke de store tingene.

Akkurat nå sitter en liten gutt med sovehår ved siden av meg i stua. Han spiser havregrøt med rosiner mens han ser tegnefilm på tv. (Det får han lov til hos bestemor, nemlig.)

Her om dagen hadde en venninne ventet på meg i byen for å drikke kaffe med meg etter noe jeg hadde gruet meg litt til.

Og på torsdag, på vei til styrerseminar i Austertana, oppdaget jeg at en av de eldste speiderne mine hadde ringt. Jeg skyndte meg å ringe tilbake.

Han trengte et vaffelråd.

Det er veldig fint å være den en hyggelig syttenåring ringer til for å få et vaffelråd.

.

Nå er kaffen klar. Kryssordet fra sist lørdag også.

Musikken må vente til Langbeinfilmen er slutt.

.

Den fantastiske damen bak denne bloggen utfordrer sine lesere til å skrive om lykke.

Det er en fin utfordring.

Jeg tror jeg har skrevet mange ganger før at jeg ikke tror på lettvinte «tenk positivt»-løsninger. Jeg tror ikke det er meningen at vi skal sveve lykkelig gjennom livet. Jeg tror livet er  humpete og stritt for de fleste av oss innimellom.

Jeg tror på Kolbein Falkeids huskeregel.

.

PRIVAT HUSKEREGEL

Du skal ikke klistre fine øyeblikk

opp på veggen i tankene

og forgylle dem med lengselen din.

Du skal kjøre spettet

hardt innunder arrete hverdager

og vippe dem opp.

En etter en.

.

Det er derfor

livet har deg på mannskapslista.

.

Men jeg tror også virkelig at livet blir bedre når man legger merke til hverdagsgledene i stedet for å løpe forbi dem i jakten på det store lykken.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Matilde
    Apr 25, 2012 @ 06:48:19

    For en koselig blogg du har!

    Så heldig du er, som har så nydelig barnebarn:)
    Og havregrøt og tv høres veldig koselig og sunt ut, synes nå jeg!

    Jeg ønsker deg en finfin Onsdag videre, håper du finner de enkle, små gledene idag:)

    Matilde.

    Svar

Legg igjen en kommentar

