Om å spørre pent, svare ja og huske å takke.

Ole Jakob våknet omsider.

Litt fortumlet og med håret til alle kanter.

Jeg jeg hadde mast litt om at han skulle rydde opp lekematen som lå strødd utover gulvet. Han hadde egentlig ryddet ganske bra før han sovnet og samlet alt sammen i bagasjerommet på den snakkende, røde bilen. Men etter et lite trafikkuhell lå altså maten strødd igjen. Og vi ventet mamma, pappa og Alvin på kaffebesøk.

«Hva tror du mamma og pappa sier til alt dette rotet?» spurte jeg.

«Æ vet ikke«, sa han. «Dæm blir ikke streng.»

Han ble stående og se på håpløsheten en stund og så la han seg på sofaen igjen.

«Bæstemor?» sa han med tynn stemme. «Kan du rydde for mæ? Æ orker ikke mer.»

Bestemor kjenner den følelsen, Ole Jakob!

Når man nettopp har våknet etter en formiddagslur som er blitt til en ettermiddagslur, orker man ikke å rydde.

Men så synes man det er fint at huset ser ryddig ut når det kommer besøk.

Så jeg sa at det var helt greit at jeg gjorde det for han og plukket opp plastikkmat og satt på plass kjeler og boller.

«Tusen takk!» sa han.

Så lett er det å samarbeide når det ikke går prestisje i det for noen av partene.

Det handler om å spørre pent, svare ja, og huske å takke.

Litt seinere, etter å ha ladet opp med lørdagskosyoghurt og varme bær med hakket, ekstra god sjokolade (min datters spesialitet, anbefales!), orket han å pakke sammen tingene sine og kle på seg helt selv og uten å bli mast på i det hele tatt!

.

5 kommentarer (+add yours?)

  1. kaiaheia
    Apr 22, 2012 @ 14:38:22

    Heisann Anne.
    Jeg leser din blogg med glede hver dag! Du har en fin blogg!!
    Den kommer rett inn i innboksen min.
    Ha en flott vår der oppe i Vadsø!
    Klem fra Karin

    Svar

    • annebloggen
      Apr 22, 2012 @ 16:56:01

      Jeg kikker jo innom din også, men du er ikke riktig like aktiv… Når kommer du til Vadsø? Til Varangerfestivalen? Eller utpå høsten når myggen er borte og vi kan gå på fjellet om dagen og ta et glass vin på kvelden. Det hadde vært koselig!

      Svar

      • kaiaheia
        May 01, 2012 @ 22:37:26

        Jeg er ikke så aktiv, nei. Vet liksom ikke hvordan og om hva jeg skal skrive. Det er veldig travle dager her, jeg har vel neppe hatt så mange gjøremål som nå på flere år. MEN det er deilig å finne på noe. Jobben tar jo en del tid, jeg er sammen med familien fra Afghanistan og jeg har venner.
        Har det veldig bra!
        I slutten av mai skal jeg til Mari en tur, det gleder jeg meg til!!!! Trur at Trude blir med meg i år også og det blir veldig koselig.
        Ha ei trivelig uke, Anne!

  2. kaiaheia
    May 01, 2012 @ 22:41:14

    Jeg kommer gjerne til Vadsø en tur, men kan jeg vente med å avtale når?
    Vet ikke helt når jeg skal ha ferie i år, mulig at jeg må jobbe hele sommeren.

    Svar

Legg igjen en kommentar

