Om morgendagen. Og om min far.

Jeg er oppvokst i 1. mai-tog. Da jeg var lita visste jeg ikke forskjellen på 1. mai og 17. mai. Begge dagene betydde pentøy, tog og is. I min lille bygd var de fleste arbeidere. De stemte Arbeiderpartiet og gikk i 1. mai-tog. Sånn var det. Det var en tradisjon. Min far, som i flere år var leder i det lokale arbeiderlaget, holdt gjerne tale og leste egne arbeiderdikt. Akkurat det var fryktelig flaut.

Da jeg ble eldre, hadde jeg en kort karriere i AUF før jeg skjenet videre mot venstre.

Da var min far meget stolt av meg.

I motsetning til han var jeg imidlertid ikke noe politisk talent. Ingen folketaler heller, og ingen dikter.

Jeg fortsatte å gå i 1. mai-tog i mange år framover. Jeg fant alltid en parole å gå bak som handlet om solidaritet og fred.

Nå er det ikke sånn lenger.

Nå er 1. mai blitt en fridag for meg som for mange andre.

Da jeg spurte en av mine unge kollegaer om hun skulle feire morgendagen, så hun forundret på meg og sa: «Ka da?»

.

I morgen skulle jeg gjerne ha funnet meg et 1. mai-tog og en parole som handler om mellommenneskelig forståelse. Men her i Vadsø er det noen år siden sist det var tog.

Så jeg blir nok hjemme.

Men flagget skal opp!

Og når familen kommer på middag, sal jeg prøve å snakke litt om min far. (Selv om min datter kommer til å si: «Jada, mamma. Du har fortalt det før»). Jeg skulle ønske han han fått være morfar litt lenger.

Min far lærte meg hva solidaritet betyr og han lærte meg om toleranse.

Det er jeg dypt takknemmelig for.

.

Ta hverandre i handa og hold!

.

,

.

4 kommentarer (+add yours?)

  1. ingridsofie
    May 01, 2012 @ 09:19:45

    Jeg pleier faktisk ikke å si det. Det er når du snakker om hvem som er nabo til hun i det gule huset som en gang jobbet sammen med mammaen til onkelen til en som gikk på trinnet over meg at jeg protesterer.

    Svar

  2. annebloggen
    May 01, 2012 @ 10:40:29

    Det er bra! Dere ville ha kommet godt ut av det med hverandre 🙂 Men nå ville han jo ha nærmet seg hundre, da.

    Svar

Legg igjen en kommentar

