Huttetu!

,

Han holdt opp boken.  ”Jeg skal lese den for deg. For å muntre deg opp.”

”Er det snakk om sport i den?”

”Fekting. Bryting. Tortur. Gift. Ekte kjærlighet. Hat. Hevn. Kjemper. Jegere. Onde mennesker. Snille mennesker. Billedskjønne damer. Slanger. Edderkopper. Smerter. Død. Modige mannfolk. Feige mannfolk. Mannfolk sterke som bjørner. Forfølgelse. Flukt. Løgner. Sannheter. Lidenskap. Mirakler.”

 ”Høres bra ut” sa jeg.

William Goldman, The Princess Bride.

.

 ”Å mektige feer, gi mitt barn i faddergave
ikke bare helse og skjønnhet og rikdom og
alt det der som dere pleier å komme
stikkende med. Gi mitt barn lesehunger,
det ber jeg om med brennende hjerte! For
jeg ville så gjerne at mitt barn skal få
nøklene til eventyrlandet, hvor man kan
hente den skjønneste av alle gleder».

Astrid Lindgren.

.

denne fine bokbloggen fant jeg en liste over hundre klassiske barnebøker. Jeg hadde lest halvparten av dem. Og mange mange fler, selvfølgelig. Jeg slukte bøker da jeg da var barn. Og jeg skal ikke prøve å sette ord på hvilken verdi det var.

Jeg hadde nøklene til eventyrlandet!

Jeg leser fremdeles barnebøker. Jeg har stor glede av Milne, Jansson, Pullman, Ende, Funke, Rowling…

Joda, jeg leser voksenbøker også. Men mange av de virkelige gode barnebøkene er det ingen øvre aldergrense for tror jeg.

Nå er jeg så heldig at jeg har en liten treåring på full fart inn i bøkenes verden. En som jeg får være sammen med ofte og lese for ofte. Jeg har hyller fulle av bøker som han og de andre barnebarna skal få dele etter hvert.

Det er en fin bestemoroppgave å bidra til leseglede!

.

I dag døde Maurice Sendak. Han som skrev og tegnet boka om Huttetuene.

Boka handler om en liten gutt som blir litt for vill når det er sengetid og blir sendt til sengs uten kveldsmat. Men når han blir alene på rommet seiler han avsted til Huttetuenes land.

Boka ble skrevet tidlig på sekstitallet og kom på norsk i 1970, oversatt av selveste Anne Cath Vestly. Sendak var en fantastisk illustratør og har illustrert en lang rekke bøker. Blant dem de kjente bøkene om Little Bear av danskfødte Else Holmelund Minarik.

Sendak mottok flere priser for bøkene sine.

Det er bra.

Forfattere som skriver god litteratur for barn og barnslige voksne fortjener priser!

.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. karinleser
    May 09, 2012 @ 06:16:50

    Jeg var ikke klar over at Sendak døde i går. .Det er faktisk ikke så lenge siden jeg leste et intervju med han, i Bokvennen. Han hadde sine meninger til det siste, utrolig spenstig intervju hvor han hadde meninger om mye. Huttetuene boka var forøvrig favoritten til min samboer som ung, jeg tror ikke har lest den men så den fine filmen som kom basert på boka for et par år siden.

    Svar

Legg igjen en kommentar

