Litt sliten. Definitivt samstemt.

I kveld har konfirmantene hatt samtalegudstjeneste. I høst var jeg på leir med dem. (Jeg tror det var min tiende…) Og i vinter har jeg hatt ansvar for to grupper. En kunstgruppe og en gruppe som har fulgt speidergruppa vår.

Konfirmanter er som ungdommer flest. De er vimsete og ukonsentrerte. De skravler når de ikke skal skravle, taster på mobiltelefonene sine, glemmer biblene sine hjemme eller utenfor speiderhytta, kommer for seint og ber om å få gå tidlig fordi de skal på fotballtrening eller gå med aviser eller på personalmøte (!) De har meninger og tanker og er mye mer reflekterte enn man kanskje skulle tro når de sitter med mascaraen i en hånd og mobilen som speil i den andre. De er opptatt av moral og av rett og galt selv om de innrømmer at det ikke alltid er lett å leve opp til idealene. (Det er det søren ikke for oss voksne heller.) De er høflige og de sier takk. De blir glad for vafler uten syletøy og hjemmebakte boller.

I kveld var de ikke vimste. De var stivpyntede og høytidsstemte. I motsetning til i min tid har jentene lavt hår og guttene høyt hår. En av dem tilbød meg litt voks i mitt, så han hadde åpenbart voksen med . (Jeg takket høflig nei.)

Alle husket hva de skulle si og gjøre. (Unntatt meg som hadde en liten glipp. Jeg er heldigvis flink til å improvisere, så det gikk bra.)

Alle turte å gå fram til mikrofonen og snakke med stø stemme til en fullsatt kirke.

Jeg håper og tror at det var mange stolte og rørte foreldre i kirka i kveld!

Det blir lange dager når man skal være både støttekontakt og konfirmantleder på samme dag og helst skal skjøtte jobben sin også. Men jeg ga meg selv en velfortjent (synes jeg selv) pause på vår utmerkede indiske resturant mellom slagene.

Nå har jeg funnet sofaen min og musikken min.

Og selv om jeg er trøtt skal jeg snike til meg et par ekstra timer før jeg legger meg bare for å nyte denne opplevelsen av samstemhet som jeg får etter en sånn dag.

.

Fotomontasje. Eksempel på konfirmantkunst.

Fotomontasje. Eksempel på konfirmantkunst.

Legg igjen en kommentar

