I morgen.

,

I morgen er det 17. mai!

For meg betyr det flaggheis med speiderne klokka åtte, felles frokost på hotellet (som kommunen spanderer på korps og speidere og andre som bidrar ) og så kafedrift resten av dagen.

Det er meldt varmt og pent vær og dagen skal være en festdag. Jeg håper festtalene vil handle om fred, omsorg, inkludering og mangfold.

I fjor rammet en stor sorg den lille byen vår natt til den 17. og dagen var trist og grå.

Morgendagen skal bli fin.

Ole Jakob gleder seg til is og kaker. Han har vært med på rigge til i kafeen i dag og øve på flaggsangen: «Fold deg ut vårt frihetsmerke, fagre norske flagg…» Og så er det noe med seiersbane og hedersfane som vi aldri får system på. Kanskje fordi det er litt for store ord for oss vanlige hverdagsmennesker.

Jeg gleder meg også til i morgen.

For det blir en dag sammen med famile og venner. Og da er speiderne inkludert når jeg sier venner. Jeg snakket med en bekjent om akkurat det her om dagen. Han er en av disse som gjør en utrolig innsats for hele byen vår, men spesielt for ungdommer i et idrettsmiljø. Han sa det samme. Det blir et vennskap. Ikke fordi vi tror vi er unge og kule. Langt i fra. Men fordi vi har en felles interesse i noe som er verdifullt og meningsfullt for oss alle sammen. Gjennom det gror det fram et felleskap som ikke har noe med alder å gjøre.

Det er helt ok at jeg er gammel og Ole Jakob er liten.

Det blir godt å være sammen med venner i  morgen.

For det kommer ikke til å bli en dag som er bare god og glad.

Legg igjen en kommentar

