Krimkveld nå.

Jeg prøvde virkelig å lese Frøken Detektiv-bøker da jeg var barn.

Venninnene mine gjorde det.

Jeg syntes bare de var så forferdelig kjedelige.

Min mor leste Agatha Christie.

Hun hadde bøkene i pocketutgave. Alle i samme serie med stilige, moderne omslag med illustrasjoner i svart-hvitt. Hun leste i stua om kvelden mens min far så på Dagsrevyen. Og ute i sola om sommeren. Og på senga.

Jeg var fascinert av disse mystiske bøkene  som kunne få min pertentlige og pliktoppfyllende mor til å glemme tid og sted og prøvde med jevne mellomrom å få låne en.

Jeg tror jeg må ha vært tolv, tretten år da hun kom til meg og sa at hun trodde jeg var gammel nok til å lese kriminalromaner, og nølende rakte meg «Liket i Biblioteket.»

Det var noe ganske annet enn Frøken Detektiv!

Jeg var solgt.

Siden det har Agatha Christie vært min avslapningslitteratur. Mange av bøkene har jeg lest mange ganger selv om jeg vet utmerket godt hvem som er morderen.

Nå skal jeg hygge meg med Poirot på Fox Crime!

Jeg vet ikke hvem som fant på å tilby denne rollen til David Suchet, men det var en genistrek!

Geraldine McEwan som Miss Marple er ikke noen dum idé det heller.

.

 

.

Legg igjen en kommentar

