Tullegutt! Om nye ord og plasterangst.

Ole Jakob marer i sofaen og bestemor.

Bildene på veggen havner på skeiva og bestemor er nervøs for brillene sine og nesa si.

«Ole Jakob, nå turner du i sofaen!» sier bestemor med litt streng stemme.

«Neida», sier Ole Jakob blidt. «Æ rulleliggsitter.»

.

.

Ole Jakob ikke redd for hester og gordonsettere. Han er redd for gullfisk og lam. I hvertfall tante Mia sine lam. Og for små, hvite hunder som kommer svinsende uten forvarsel når han og bestemor er på tur i skogen.

Og så er han redd for plaster.

Alle andre barn bestemor kjenner vil ha plaster det øyeblikket det kommer en bitte liten rød prikk på en finger. Ole Jakob er ikke så redd for sår og blod. Bare for plaster. (Jada, vi har prøvd alle pedagogiske metoder. Vi har plastret dukker og bamser og prøvd hele apotekets sortiment av Byggmester Bob-plaster og Biler -plaster og villdyrplaster.)

Da han kom hjem fra barnehagen i går hadde han streker på hendene og på nesa. Strekene på hendene var lilla og lot seg lett vaske bort. De på nesa var jeg mer i tvil om. «Æ har tegna mæ med tusj i ansiktet», sa han og jeg trodde på han. Jeg prøvde -uten hell-med en fuktig klut. «Er du sikker på at det er tusj?» spurte jeg. «Du har ikke slått deg?»

«Æ sier jo at æ har tegna mæ med tusj! Det e ikke et sår!» fastoldt han. Og lot meg villig skrubbe ganske hardt og ganske lenge med to ulike sorter såpe og en ganske stiv frottéklut.

På det som jeg etter hvert innså at var et skrubbsår.

Først i morges skjønte jeg sammenhengen. Han så seg i speilet. «Det e tusj, sa han. Æ trenger ikke plaster.»

Legg igjen en kommentar

