Sånn krim som jeg liker.

Jeg liker ikke moderne, realistisk, hardbarket krim om narkotikaforbrytelser og menneskesmugling og brutale politifolk.

Jeg like Poirot og Miss Marple, Jessica Fletcher og Midsomer Murders.

Og nå har jeg altså funnet igjen en gammel kriminalroman av Gerd Nyquist: Stille som i graven. Den er fra 1966 og jeg leste den første gang som ung tenåring.

I Gerd Nyquists romaner heter folk slikt som Lucy Lunde og de snille er til å stole på. Og så skriver hun ganske nydelig:

» Da jeg var gutt, trodde jeg aldri at det var noe blod i den gamle, rare søsteren til oberst Lunde.

Men jeg tok feil.

Det var blod i henne,- og det hadde sprøtet ut over den lille, hvite duen, så den skinte som sort marmor i mørket.»

Jeg husker deler av boka fra den gangen. Men jeg  skal nyte resten til et glass vin seinere i kveld.

Nå skal jeg hjelpe Jessica med å oppklare et mord.

.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Lammelåret
    jun 09, 2012 @ 22:30:26

    Gerd Nyquist er fantastisk! Og Andrè Bjerke!

    Det er toppen av norsk krim.

    Svar

Legg igjen en kommentar

