One ought… Om nattasanger og supersterke bestemødre.

.

I kveld har jeg prøvd å legge Alvin. Det gikk veldig fint med bading og kveldsmat. Men å legge seg i senga syntes ikke Alvin var så morsomt selv om han har fått fint nytt rom med stjernelampe over senga og har en myk dukke å sove sammen med. Så storebror og bestemor måtte synge. Først sang vi om guttemusikken. For Ole Jakob har instrumenter til et helt 17.mai-korps under lokket på den fine, gamle pulten sin. Ole Jakob marsjerte og spilte mens bestemor sang. Etterpå sang vi bæ bæ lille lam. De nyere versjonene som lammet som ikke ville spise, bare fise. Og om lammet som kjørte lastebil. Dere vet: «Lastebilen kræsja, lillelammet…»

Ole Jakob spurte lillebror pent om han ville høre om lammet som kjørte folkevogn også. Det ville han.

Men han sovnet ikke.

Ikke i det hele tatt.

I hvertfall ikke før pappa kom hjem og bestemor måtte gå på møte for å snakke om speiderleir.

.

I morgen skal jeg passe guttene hele dagen. Da må vi få det til!

Jeg har funnet fram et godt dikt å styrke meg på.

Jack Prelutsky skriver dikt for barn. Og for voksne med sans for gode barnedikt.  Sånne som meg, for eksempel. Dette diktet har jeg hatt med før. Jeg tenker alltid på det når jeg passer barnebarn. Det er en skikkelig bestemorhyllest!  Jeg vet ikke om noen har oversatt det til norsk. Jeg er sikker på at Ole Jakob ville ha elsket det også.

Les gjerne mer om dikteren  her.

Super Samson Simpson

I am Super Samson Simpson,
I’m superlatively strong,
I like to carry elephants,
I do it all day long,
I pick up half a dozen
and hoist them in the air,
it’s really somewhat simple,
for I have strength to spare.

My muscles are enormous,
they bulge from top to toe,
and when I carry elephants,
they ripple to and fro,
but I am not the strongest
in the Simpson family,
for when I carry elephants,
my grandma carries me.


.
Og som motvekt til mine helhjertede , men kanskje ikke så musikalske forsøk på vuggesanger, tar vi denne i kveld.
.
.
Legg igjen en kommentar

