Jeg jobber med saken!

Det brune huset begynner å bli et hjem.

Et hjem som guttene trives i.

Mammaen bemerket her om dagen noe jeg også har lagt merke til. Nemlig at Ole Jakob er blitt et enda lykkeligere barn av å flytte.

I dag har vi tilbragt formiddagen i det brune huset, bare guttene og jeg, før vi syklet og trillet til byen for å møte mammaen som var tidlig ferdig på jobb i dag.


Ole Jakob har det veldig, veldig fint i barnehagen. Men det er fint for barn også å ha fri på en mandag uten noen spesiell grunn. Han var fullstendig avslappet og glad mens han kledde på dukka og festet henne på magen i en nøkkelreim før han fant fram bilene sine. Og boka om byggeplassen.

Min datter har to gutter. Og hun er opptatt av at de ikke skal oppdras i tradisjonelle kjønsrollemønstre, men ha muligheter til å velge og være trygge på at valgene deres er akseptert.

Bestemor er enig.

Selvfølgelig!

Jeg sto på barrikadene for likestilling på 70-tallet!

Men jeg må innrømme at jeg har leid Ole Jakob bort fra de rosa syklene med babysete og glitterdusker i sportsforretningene for å vise han guttesyklene.

Jeg er ikke stolt av det. Men det er dypt forankret. Og noe jeg må jobbe med.

Hjemme hos bestemor har Ole jakob hatt full tilgang både til mammaens dukker og dukkevogner og Annas Byggmeter Bob – bulldozer.

Jeg er ikke helt håpløs.

Den ene dukkevogna er forresten nesten det eneste rosa som var å arve etter mammaen. Hun var ikke noen prinsessejente.

Ole Jakob liker rosa. I dag fant han en fin, rosa isskje på Jernia som han hadde veldig lyst på. Bestemor hadde allerede kjøpt en litt for dyr badedukke til han, (den andre dukka har myk mage og ville trengt noen dager på tørkesnora etter et bad), så isskjea må han spare til.

Ole Jakob er tre år. Han vet ingen ting om at han akkurat nå ligger an til å utvikle seg til en drømmemann: Han steller dukka (som han kaller «den lille babyen min»), med stor ømhet. Han har lovet å fikse pc-en min med drillen sin og saga si. Han lager spennende måltider med plastikkmaten sin. Og han kan danse de fineste piruetter mellom hyllene på Prix.

,

Min datter har selvfølgelig rett. Ungene skal få være mennesker. De skal ha valg og muligheter og ikke møtes med fordommer som gjør dem usikre på seg selv. De skal ha støtte i sin utvikling til å bli trygge, lykkelige utgaver av seg selv.

Jeg er bare så redd for at de skal bli ertet hvis de kommer i barnehagen med tutu eller Hello Kitty-matboks. Jeg er redd for at et brutalt møte med mindre tolerante mennesker kan rive ned mer enn forsiktig veiledning fra noen som er glade i dem.

Men mens jeg skriver  det, ser jeg hvor galt det blir.

Det er nettopp støtte og aksept fra oss som er glad i dem som skal gi dem styrke til å være seg selv.

Og så er det kanskje vi voksne som har de dumme fordommene.

Det er i hvertfall vi som har ansvar for å forandre det og jobbe for et samfunn der mennesker er mennesker og man ikke må passe inn i en rolle eller et mønster for å bli akseptert.

,

.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Borghild
    Jun 11, 2012 @ 19:53:28

    Jeg sliter litt med å kommentere på bloggen din… WordPress og jeg er ikke så gode venner. Men: Jeg skulle si at dette var fint, og at jeg husker hvordan din sønn lærte meg masse om dette med samfunnssstrukturer og kjønnsroller og det ene med det andre. Han hadde det nok ikke bare fra eget hode:)

    Svar

    • annebloggen
      Jun 11, 2012 @ 20:12:10

      Så rart? Jeg sliter litt med din også, men det er bare fordi mine gamle øyne ikke har mulighet til å kjenne igjen de bokstavene. Jeg gjetter vilt og treffer på tredje forsøk 🙂

      Ingrid er nok like samfunnsengasjert og politisk bevisst enn sin bror. Bare på en mer stillferdig måte. Det er bra! Det er kjedelig med folk som ikke mener noe som helst.

      Svar

Legg igjen en kommentar

