Om nyttårsbarn og lokalaviser.

I dag har jeg vært syk.

Det er ikke så ofte jeg må kaste inn håndkledet. Det måtte jeg i dag.

Jeg skal spare dere for beskrivelse av symptomene.

Det fine med å være litt syk, er at det er så utrolig deilig å bli bedre.

Ikke bra nok til å vaske og rydde gryteskapet, men bra nok til å rote i gamle papirer og bilder.

Dette lå mellom postkort, brev, vitnemål, konfirmasjonssanger og barnetegninger i en skuff. Det var fint å finne det, for jeg har lett etter det! Det er et bilde som var i Trønderavisa omkring min datters ettårsdag. Min datter er født 1. januar og ble nyttårsbarn i Nord- Trøndelag det året selv om hyn ikke kom før klokka seks om morgenen. Da fikk vi en stor reportasje i avisa og bildet jeg har i hånda sto i avisa da. Året etter ville avisa lage en oppfølgingsreportasje om nyttårsbarna fra de siste årene. Min datter syntes overhodet ikke om journalisten og måtte bestikkes med en Maryland-cookie for å bli med på bildet.

Ok, dette er ikke stor journalistikk. Men det skjedde nok ikke så mye annet spennende denne mellomjula.

I vår lokalavis (og sikkert i andre lokalaviser også) slås av og til svært personlige saker med negativt fokus stort opp med bilder og fullt navn på de impliserte. Noen ganger velger folk i en vanskelig situasjon å gå til avisen når de ikke opplever at de blir hørt. Det må de ha lov til. Det er en del av demokratiet og avisene skal ha frihet til å ta opp samfunnskritiske spørsmål. Det er bare det at det ikke alltid blir riktig det som skrives. For eksempel fordi den ene parten i en sak har taushetsplikt. Eller ut fra etiske viurderinger velger å ikke uttale seg. Noen ganger frontes barn i slike saker med navn og bilde.

Man skal ikke rokke ved ytringsfriheten og jeg ønsker meg ikke en lokalavis full av private bilder av søte nyttårsbarn. Jeg ønsker en avis som skriver om det som folk er opptatt av og som setter i gang diskusjoner ved middagsbordene og på pauserommene. Men jeg ønsker at journalister og redaktører skal ta ansvar og ikke gjøre vondt verre for folk. Spesielt ikke for barn.

Og jeg blir glad når avisen inneholder gode, glade nyheter og positive ting som skjer i byen vår.

En dårlig nyhet er ikke nødvendigvis en viktigere nyhet enn en god nyhet.

,

Valg av briller kan jeg ikke kommentere.

Jeg vet virkelig ikke hva jeg kan ha tenkt?

.

5 kommentarer (+add yours?)

  1. Grete Grubbmo Freland
    Jun 14, 2012 @ 15:28:17

    Så artig bilde;-). Briller, ja. Helt utrulig store skulle de være. Det var moten da. Jeg hadde stooore røde.

    Svar

    • annebloggen
      Jun 14, 2012 @ 16:32:12

      Ja, men dine røde var jo kule. Disse ser bare triste ut. men jeg må jo ha likt dem. Mine nyeste er forresten også store. Moten går i sirkler 🙂 Du hadde også noen sånne helt uten innfatning husker jeg. De var også fine!

      Svar

  2. Grete Grubbmo Freland
    Jun 14, 2012 @ 15:30:28

    God bedring. Håper formen blir bedre. Og du: Jeg synes det er fint å lese bloggen din. Blir så lenge mellom vi snakkes.

    Svar

  3. Lammelåret
    Jun 14, 2012 @ 22:10:59

    Jeg tenker at det er vanskelig å ta opp saker i media som gjelder barn og samtidig beskytte dem fra (over)eksponering. Det er jo gjerne slik at man blir tatt mer seriøst om man står fram med navn og bilde, men på den andre siden bør det ligge en ordentlig vurdering til grunn før man velger å stå fram med sin historie. Det gagner ikke nødvendigvis barnet det gjelder, men kanskje det kan gagne mange andre barn at noen bryter tausheten?

    Ønsker deg god bedring!

    Svar

    • annebloggen
      Jun 15, 2012 @ 06:05:40

      Det er jeg forsåvidt enig med deg i der det er grunn til å tro at det kan gagne andre for eksempel fordi det er en systemsvikt et sted eller et større samfunnsmessig problem. Men av og til er det saker av mer privat/personlig art som ikke etter min mening ikke egner seg i pressen. Skole, barnevern, helsestasjon osv har taushetsplikt og journalister har ikke mulighet til å sjekke saken ut nærmere. Spesielt når det er barn involvert synes jeg det må være journalistens ansvar å gjøre en grundig vurdering. I en lokalavis tror jeg også at like mange vil lese en sak hvis det tas bredere opp.

      Svar

Legg igjen en kommentar

