Godt påbegynt.

,

«Godt påbegynt er halvt fullendt», pleide min mor å si.

Det er en sannhet i det.

Men jeg tror ikke helt på det når det gjelder hagen min.

Jeg trenger en gartner.

.

Men jeg har hatt en liten gartnerassistent i dag. Ole Jakob har hjulpet meg med å rake og bære vann og kjøre jord og klippe gress.

.

Og så er det det der med hva som er viktig.

Jeg vil gjerne at hagen min skal være hyggelig og i hvertfall ikke en skam for nabolaget.

Men da Ole Jakob ble sliten og lei av myggen og ville inn litt, ble jeg med. Jeg trengte å hvile ryggen litt jeg også og kokte meg en ny kanne kaffe. Han lekte på rommet en stund med Duploen sin og så ropte han på meg: «Du må hente mæ bæstemor. Æ orker ikke gå». Han hadde lagt seg rett ned på gulvet og jeg leide han inn på sofaen der han ganske raskt sovnet ved føttene mine.

.

Og da er det at man opplever en av disse dyrebare stundene av total lykke.

Og kjærlighet.

Sånt som bare store diktere kan sette ord på.

Og bare et sovende barnebarn kan nære.

.

Da han omsider våknet og vi ruslet hånd i hånd til det brune huset for å spise middag, snudde jeg meg og så på hagen min.

Den var plutselig ganske vakker.

Legg igjen en kommentar

