Eventyr?

,

Bjørkene mine rasler rastløs utenfor vinduet igjen i dag.

Hvis man blir sittende for lenge og se på dem, blir de levende. Det er ikke rart at mange kunstnere og forfattere har latt seg inspirere av trær når de skapt trolske og eventyrlige stemninger.

Mine trær er nok ikke helt av samme klasse som Tolkiens enter.

De står der klemt opp på tomtegrensen mellom to hus og lengter kanskje etter å høre til i en hage. Eller en skog. Men de ser ut som de prøver å flykte mot øst. Det er ikke så mye skog den veien.

For all del. De er ikke de eneste bjørkene på tomta mi. Langt i fra. Det er bare det at det er disse jeg ser når jeg sitter i sofaen.

Og selv om alle de andre også er krokete, er det bare disse som virkelig ser ut til å ville vekk.

En gang må jeg dikte et eventyr om dem.

Jeg er flink til å dikte eventyr.

Kanskje de i eventyrer tar seg over Domen der de møter heksene og videre til Vardø der de kommer til heder og ære og slår rot ved festningen sammen med byens eneste tre.

Noe sånt.

Det blir et fint nattaeventyr for Anna når hun kommer.

Hun liker det litt skummelt.

Jeg kan utbrodere det med heksene litt.

.

Egentlig skulle dette innlegget handle om været.

Om sommeren som er over for denne gangen.

Men det har jeg ikke tid til å skrive om nå.

Jeg har et eventyr å dikte.

.

I mangel av et eget soundtrack, kan vi låne dette.

Legg igjen en kommentar

