Om strikkende bestemødre.

Ungene er i seng. De har sett barne-tv, spist store mengder kveldsmat, fått tre kapitler om Knerten og ropt etter vann. Og brisbrus.

Og så har Anna fått låne tantes gamle kjole.

Mine barn hadde to strikkende bestemødre.

Bestemor i Velfjord holdt hele familien med sokker og votter alle år. Det vil si-hun holdt ungene og pappaen med sokker og votter.  De første årene var jeg like skuffet hver jul når de andre pakket opp sine hjemmestrikkede julegaver mens jeg fikk helt andre ting. Fine ting, for all del, og helt sikkert velmente ting. Men min svigermor og jeg hadde ikke helt samme smak verken i klær eller hjemmeinnredning og gavene traff ikke alltid helt. Og så kunne jeg ikke skjønne hvorfor hun ikke ville strikke til meg når hun strikket til alle andre, for vi hadde et svært godt forhold.

Til slutt fikk jeg hennes sønn til å ymte frampå om at jeg også hadde kalde hender og føtter. Da fikk vi forklaringen. Min svigermor var aldri vant med å ha mye å rutte med. Hun vokste opp i små kår og ble aldri fortrolig med det å gå på butikken og kjøpe noe man ikke strengt tatt trengte. Derfor utnyttet hun alle rester når hun strikket. Hun brukte opprekksgarn og  av og til også hjemmespunnet garn fra egne sauer. Et sokkepar besto dermed ikke alltid av to helt identiske sokker. Og fargekombinasjonene kunne være spesielle. Når sokker og votter ble slitt, fikk vi beskjed om å returnere dem og så strikket hun nytt på de gamle vrangbordene.

Min svigermor hadde fått for seg at hennes måte å strikke på ikke var god nok for meg. Hun var redd jeg skulle synes at hjemmestrikkede julegaver av det slaget var fattigslige greier. Jeg vet ikke hvorfor hun tenkte slik, hun var en ressurssterk dame med lærerutdanning og mot til å drive et tungdrevet småbruk alene, men det var noe som lå dypt i henne.

Til gjensidig glede fikk vi oppklart misforståelsen og etter det måtte jeg aldri mer fryse.

Hun strikket et utall av gensere til ungene også. Noen i tradisjonelle mønstre og noen selvkomponerte som helt klart var de fineste. Mange av dem er tatt vare på og er i bruk av barnebarna nå. Noen ganger sendte jeg garn og mønster og fikk ferdige produkter tilbake. Da passet jeg alltid på å sende med for mye garn. Hun ringte alltid og spurte litt nølende om hun skulle returnere det og jeg sa alltid at «neida, det er ikke noen vits i spandere porto på det. Du kan sikkert bruke det til noe». Det var en god ordning. Jeg vet at hun ble glad og at det kom til nytte.

En av de tingene hun strikket til meg på bestilling, var en klassisk setesdalsgenser. Det er vel omtrent femogtyve år gammel og er med på alle speidermøter og fjellturer. Den er slitt på ermene og det tror jeg at jeg skal sette meg ned og reparere så pent jeg kan en dag. For genseren er et kjært minne og et av mine favorittplagg.

Mormor på Grua hadde en helt annen innfallsvinkel til strikking. Min mor sydde fordi hun måtte. Vi gikk stort sett i hjemmesydd tøy da vi var små. Det var helt greit for oss, for min mor var både stilsikker og flink til å sy selv om hun hatet det. Virkelig hatet det. Når symaskinen kom fram, skygget min bror banen. Jeg satt musestille og holdt hånda på symaskinen. Min mor hadde innbilt meg at det varmet opp motoren og fikk den til å gå jevnere. Jeg ble svært skuffet da jeg mange år seinere forsto at det bare var for å få meg til å sitte stille og ikke mase om noe annet.

Strikking derimot, var noe min mor gjorde for å hygge seg. Hun strikket jevnt og pent og alltid etter mønster. Da ungene var små måtte jeg bruke en del energi på å overbevise henne om å strikke i ull eller bomull. Hun likte et garn som het Mamsell eller noe sånt og var av ren akryl. Hun gikk nødig i gang med store prosjekter, men strikkert nydelig dukketøy, søte babysokker, og hentesett til ungene. Hun foretrakk tynt garn og en litt mer moderne stil enn bestemor i Velfjord selv om hun var nesten tyve år eldre.

En av de fineste tingene hun strikket er den blå kjolen som min datter fikk da hun var på Annas alder.

.

Er den ikke fin?

,

Advertisements

1 kommentar (+add yours?)

  1. ems
    Jul 07, 2012 @ 09:06:49

    For et aldeles herlig strikkeinnlegg
    Ønsker deg ei nydelig flott helg
    med tusen gode strikketanker:-)

    Svar