Om sol og varme, et godt dikt og en nydelig, gammel sang.

.

Det er sommer i Vadsø i dag. Det var det i går også. Og deler av dagen på fredag.

Jeg trenger aldri mange dager med varme før jeg blir minnet om hvorfor jeg helst dikter om høsten.

Jeg liker ikke varme. Jeg blir klam og sliten og lengter etter regn eller en svalende vind.

Men jeg vet at det er jeg som er litt i utakt med resten av verden på det punktet.

Uansett hva man måtte mene om sommer og varme, er dette en vidunderlig sang som egner seg både til å varme og svale. Den kom ut i 65 og er en del av min barndom.

.

Dagens dikt, som Robert Louis Stevenson skrev på attenhundretallet en gang er dedisert til ungene som ikke syntes det var så lett å sovne i går:

Bed in Summer
In winter I get up at night
And dress by yellow candle-light.
In summer quite the other way,
I have to go to bed by day.
,
I have to go to bed and see
The birds still hopping on the tree,
Or hear the grown-up people’s feet
Still going past me in the street.
.

And does it not seem hard to you,
When all the sky is clear and blue,
And I should like so much to play,
To have to go to bed by day?

Legg igjen en kommentar

