Tre generasjoner glansbilder.

Noen eiendeler er mer verdifulle enn andre.

Ikke målt i penger.

Men i kraft av de minnene de vekker.

.

Glansbildealbumene er blant disse.

Definitivt!

Da jeg var barn, var min mors glansbildealbum det fineste jeg visste om. Litt fordi det faktisk var veldig fint og litt fordi jeg forsto hvor dyrebart det var for henne. Det lå i et skap der vi ungene ikke fikk tak i det (det samme skapet som bridgekortene og papirdukken som jeg har fortalt om tidligere) og ble bare tatt fram ved spesielle anledninger som hvis man var syk, eller det hadde regnet i dagevis.

Da fikk vi bla i det sammen med mamma hvis vi var veldig forsiktige. Papiret var blitt ganske skjørt allerede da.

På første side står det med sirlig skrift:

Ingeborg Isaksen

Staldegaardsgade 24

Vejle den 24-2-27

I 1927 fikk min mor en lillesøster og mistet sin mor. Hun var syv år gammel. Jeg vet ikke om det var hennes mor som ga henne albumet før hun døde. Det må jeg prøve å finne ut.

.

Mine fineste glansbildealbumer var gaver fra en tante i Danmark. Jeg var stolt av dem fordi ingen av venninnene mine hadde maken. Men jeg var egentlig ikke så opptatt av å lime inn glansbildene mine som min mor må ha vært. Jeg hadde mest glede av å samle på dem, se på dem og kategorisere og sortere dem. Og så var det det å bytte glansbilder med venninner. Enten åpent eller i byttebok. 

Glansbilder var noe man kunne få i gave uten at det var bursdag. Eller kjøpe selv for lommepenger. Det var ikke så dyrt.

.

Min datter ble aldri like opptatt av glansbilder som sin mor og mormor. Hun var mer opptatt av hester. Men hun hadde da et album hun også.

.

Vi tar min mors album først:

.

     

.

Så mitt, som altså er fra sekstitallet. Jeg samlet mest på glansbilder med babymotiv. Men det med kattene var min absolutte favoritt. Jeg ble ble stadig tilbudt opp til ti fine glansbilder fra mine byttevenninner for det. Men jeg ga aldri etter. Katteglansbildet er fra et ark med dyremotiver som ble kjøpt på en ferie i Danmark.

.

           

 

Og til slutt min datters album fra seint åttitall. Jeg husker ikke om hun bare hadde dette ene.

.

 

1 kommentar (+add yours?)

  1. HansHB
    Jul 19, 2012 @ 05:46:14

    Så flott innlegg. Slike samlinger har mye historie med seg!
    Ønsker deg en fin torsdag!

    Svar

Legg igjen en kommentar

