Ole Jakob-ettermiddag. Og litt om mat, en god bok og en gammel gitarist.

.

Ole Jakob og jeg har hatt en fin ettermiddag sammen. Fra barnehagen spaserte vi til butikken for å få fylt opp bestemors matskap etter ferien og finne ingredienser til god middag. Ole Jakob ville ha bestemors kjøttboller med tomater, quinoa og yoghurt til. Jeg lagde kjøttbollene av karbonadedeig og krydret med koriander, spisskummin, pepper og rikelig med hviløk og frisk persille. Til dessert ville han ha mere yoghurt med frukt og bær. Vi fant bringebær, jordbær og kiwi. For Ole Jakob synes man må kjøpe kiwi når man handler på Kiwi.

Det ble en meget god middag om jeg selv må si det.

Det syntes Ole Jakob også. Han spiste to porsjoner middag og tre porsjoner dessert.

Etterpå somlet han med å gjøre seg klar for senga.

Veldig.

Bestemor måtte nesten bli litt streng.

Bare litt.

«Æ blir ikke så veldig lei meg hvis du bare blir litt streng», sa han da. «Men du kan jo hjelpe mæ litt, da. For æ e så veldig sliten.»

.

Nå er den slitne og mette gutten i seng og bestemor skal finne fram boka si.

Denne leser jeg akkurat nå:

,

Den har vært med på leir og har ligget ute i regn og dogg og har fått flekker av aske, gress og jord. Den er blitt litt frynsete og rufsete i kantene akkurat som hovedpersonen. Men det er noe som heter: «Don´t judge a book by its cover».

Det gjelder i høy grad både for boka mi og mannen bak den. Keith Richards´ selvbiografi er en god bok om en gammel rocker som har mye å fare med. Boka gir et innblikk i hans oppvekst og i historien om det som vel fremdeles står som et av verdens største rockeband. Jeg er bare halvveis i boka. Den er tykk. Men jeg koser meg med den! Jeg har valgt å lese den på engelsk, men den er oversatt til norsk og i salg nå. Den anbefales varmt.

Sett gjerne på på «Paint it Black» i bakgrunnen.

Legg igjen en kommentar

