Galabasje?

Ole Jakob er tre år. Snart tre og et halvt. Han er flink til å snakke. Han bruker avanserte ord og setninger med mange ledd.

Men noen ord strever han litt med.

Eller, rettere sagt: Han har sin egen versjon. Sin egen søte versjon.

Sånn som glumpleklut.

Og så er det sånne ord som høres helt logiske ut og som barn lager ut fra sin kunnskap og forståelse.

Sånn som at jeg sa pernillesaus om vaniljesaus da jeg vokste opp med datidens barne-TV, min sønn sa syltesøl om syltetøy og nabogutten omtalte pedaler som trøddaler.

Ole Jakob har lenge sagt garasjerom om bagasjerom. Det er et fint ord. Men så kom jeg i skade for å prøve å korrigere litt og han rettet det til gabasjerom.

Men han hører nok at det ikke blir helt riktig det heller så nå  prøver han med galabasjerom.

.

.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Cecilie von der Ohe
    Aug 07, 2012 @ 18:53:06

    Små barns språkforståelse er sterkt undervurdert. De skjønner mye mer enn vi tror. Da jeg var barn hadde jeg mange sykehusopphold. En dag under legevisitten stilte legen meg følgende spørsmål: Er du godere på øyet i dag? Det heter ikke godere, det heter bedre, svarte jeg. For tiden har jeg problemer med å få lagt til nye følgere, men jeg håper det ordner seg etter hvert, slik at jeg får lagt deg til i blogglisten min.

    Cecilie

    Svar

Legg igjen en kommentar

